Planerne om et formel 1-grandprix i København bliver mere og mere konkrete. Fredag afleverede initiativtager Helge Sander den såkaldte ’kvalificerede ansøgning’ til Københavns Kommune, der vil behandle sagen i de kommende uger.

Sportens faste bane-arkitekt Hermann Tilke har for længst sagt ’go’ til projektet, og i forrige var det internationale bilsportsforbund FIA´s løbsdirektør og sikkerhedschef Charlie Whiting i København.

Whiting, der startede sin karriere i formel 1 som mekaniker og senere chefingeniør for Bernie Ecclestones Brabham-team (VM-vinder 1981 og 83), har arbejdet for FIA i 30 år.

»Det var første gang jeg var i København, og jeg må sige, at det er en virkelig dejlig by,« siger Whiting til B.T. om sit besøg. Det var de to bagmænd for ’Danish F1 Grand Prix’, Sander og Lars Seier Christensen, der havde hentet Whiting til København. ”Helge og Lars er helt tydelige meget passionerede og seriøse om det her,« siger Whiting.

Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

»De har Herman Tilke med i projektet, og de inviterede mig, fordi de nu skal præsentere projektet for kommunen. De ville sikre sig, at der ikke var nogen problemer fra FIA´s side. Jeg var rundt på hele den bane, de arbejder med, og det er altid interessant at komme til en storby og se hvor man kan lave en racerbane.«

»Det gik meget fint!,« siger Whiting om bane-inspektionen.

»Der har været nogle problemer omkring, hvor pitten skulle placeres, men den rute, de nu har valgt, løser problemet. Det bliver en meget hurtig bane, men det er kun fint – der er tilstrækkelige afkørselsarealer.«

»Fra FIA´s synspunkt er det absolut muligt at køre Formel 1 i København. Det er endnu ikke definitivt på plads, men fra vores synspunkt er det helt sikkert realistisk – 100 procent! Men jeg har ikke noget med økonomien og det politiske at gøre. Nu er det op til danskerne, om de kan få de nødvendige tilladelser,« siger Whiting til B.T.

Forudsat den politiske opbakning kommer på plads, kan Danmark få en plads i formel 1-kalenderen om mindre end to år.

»Der kan sagtens lade sig gøre til 2020,« siger Whiting.

Ved mødet med Charlie Whiting var der også repræsentanter fra F1-organisationen og Herman Tilke´s arkitektfirma til stede.

»Det var et godt møde, og vi besluttede blandt andet at ændre kørselsretningen, så vi nu kører den modsatte vej end oprindeligt planlagt. Det sker for at få bedre afkørselsarealer i de enkelte sving,« afslører Helse Sander.

»Charlie Whiting var meget hjælpsom og imødekommende, og det bar i den rigtige retning.«

»Vi har også fundet en god placering til pit og paddock – det bliver nu omkring Holmens Kirke,« fortsætter Sander.

Københavns Kommune ser nu nærmere på den kvalificere ansøgning, inden Borgerrepræsentationen i oktober ventes at tage politisk stilling til planerne.