Kevin Magnussens nye McLaren MP4-29 vil ikke sætte danskeren i stand til at kæmpe med om VM-titlen allerede i debutsæsonen.

Den seneste McLaren-debutant, Lewis Hamilton i 2007, vandt fire løb i sin første sæson og var snublende tæt på at vinde VM (han vandt året efter), men sportschef Sam Michael indrømmer nu, at teamet stadig er i en genopbygningsfase efter den svære 2013-sæson.

- Vi lægger ikke skjul på, at vi er skuffede over vores resultater i 2013, siger han om den dårligste McLaren-sæson siden 1980.

- Men vi vil vinde igen – det er derfor, vi er med i Formel 1. Men vi skal gennem en genopbygningsfase, inden vi igen kan kæmpe med om VM. Den gode nyhed er, at vi har indset det, og at vi har arbejdet i den rigtige retning i snart mange måneder.

Problemerne sidste år betød, at McLaren ganske tidligt opgav 2013-modellen for at fokusere på MP4-29 til denne sæson. Den nye McLaren er måske derfor mere ’færdig’ end de andre 2014-modeller, der præsenteres i de kommende dage, og hvad den eventuelt mangler i ultimativ hurtighed, har den måske i stabilitet.

Det ventes, at det nye reglement om blandt andet turbomotorer, avancerede energi-genindvindingsystemer og helt ny aerodynamik vil betyde, at mange biler udgår i sæsonens første løb. Hvis den nye MP4-29 er så pålidelig, som McLaren-ledelsen håber, kan Kevin Magnussen og hans teamkammerat, Jenson Button, måske ’arve’ topplaceringer i starten af sæsonen.

- Vi har været ganske pragmatiske i vores tilgang til det nye reglement, siger McLaren-teamets administrerende direktør, Jonathan Neale.

- Og vi har i første omgang satset mere på stabilitet end hurtighed. Men selvom både Sam Michael og Jonathan Neale nærmest taler McLarens og Kevin Magnussens chancer ned, er der reelt ingen, der kender styrkeforholdet i Formel 1 2014.

Reglements-ændringerne er så omfattende, at man først i løbet af foråret vil vide hvilke team og motorleverandører, der har fortolket det nye regler optimalt.

McLaren mistede op til denne sæson teamets mangeårige hovedsponsor, Vodafone, der angiveligt har støttet budgettet med omkring 400 millioner kroner om året. Det var ventet, at McLaren ville annoncere en ny hovedsponsor samtidig med den nye MP4-29, men det skete ikke.

Den manglende hovedsponsor kan være baggrunden for, at teamchef Martin Whitmarsh ’blev gået’ i sidste uge, og på den bil, McLaren-præsenterede fredag, var der masser af plads til nye sponsorer. På fronten, bagvingen og siden, der hver for sig kunne indbringe et to- og måske trecifret millionbeløb, stod der blot ’MP4-29’.

Trods de manglende sponsorer insisterer Neale på, at McLarens 2014-budget er det største i teamets historie. Og næste år, hvor Honda kommer ind i teamet som officiel partner, vil eventuelle økonomiske problemer i alle tilfælde være løst.

McLaren MP4-29 – teknisk set: 

Opbygning: Kulfiber-monocoque med overlevelsescelle og benzintank

Hjulophæng - for: Kulfiber-triangler, trykstangs-aktiverede dæmpere

Hjulophæng – bag: Kulfiber-triangler, trækstangs-aktiverede dæmpere

Dæk: Pirelli P Zero Bremser: Akebono-calipre med kul-skiver og –klodser

Radiosystem: Kenwood Vægt: 690 kg (inklusiv fører, eksklusiv brændstof)

Motor: 1,6-liters Mercedes V6-motor med turbo og energigenvinding (145 kg)

Omdrejninger – max: 15.000 o/m

Benzinforbrug: 100 kg pr løb

Olie: Mobil

Brændstof: Blyfri Exxon-Mobil benzin med 5,75 procent bio-brændstof

Gearkasse: Kulfiber (otte gear plus bakgear)

Skift: Semi-automatisk via håndtag på rattet