Kevin Magnussen får meget at se til før sæsonens første løb i Melbourne.

At være Formel 1-kører er ikke en badeferie - Kevin Magnussen har allerede tidligere mærket det på sin egen krop, og nu kommer han til at mærke det igen.

Læs med her, hvad de kommende uger byder på for Kevin Magnussen.

FORBEREDELSE

Kevin Magnussen fortalte ved præsentationen i Paris onsdag, at han de kommende uger vil tilbringe det meste af sin tid på Renualts Formel 1-fabrik. Den har Renault overtaget fra hedengangne Lotus, hvor stedet hed Whiteways Technical Centre. Det ligger i Enstone i området Oxfordshire i England. Her får den 23-årige racerkører rigeligt at se til.

Danskeren kender ikke sit nye hold af ingeniører, og mekanikerne er også et nyt bekendtskab. Kevin Magnussen ville ikke afsløre navnet på sin kommende chefingeniør på bilen, men det samarbejde skal også inkorporeres med resten af medarbejderne. Selvom Kevin Magnussen ved, hvordan man arbejder med de forskellige mennesker i et stort Formel 1-team, vil Renaults måde at gøre tingene på med sikkerhed være anderledes end McLarens på nogle fronter, og de processer skal danskeren lære at kende.

Kevin Magnussen skal også stifte bekendtskab med Renaults Formel 1-simulator. Den skulle være ret avanceret lige som McLarens, men også her skal Magnussen køre sig på plads.

Ved siden af al læringen i Enstone har Kevin Magnussen også en masse fysisk træning, der skal holdes ved lige. Danskeren så skarp ud i Paris, men formen skal holdes ved lige, da det er en fysisk kraftudfoldelse at køre en Formel 1-racer, hvor kroppen konstant presses af G-påvirkninger.

TEST

Formel 1-feltet har to test-sessions, før sæsonen begynder. De køres begge gange på Circuit de Catalunya-banen i Montmeló ved Barcelona. Den 4,6 kilometer lange racerbane danner også rammen om Spaniens Grand Prix senere på sæsonen, men i optakten fungerer den som holdenes officielle testbane.

Det sker første gang i dagene 22.-25. februar. Her kører hvert Formel 1-team med én bil ad gangen hver dag. Det vil sige, at testdagene normalt deles ligeligt op mellem teamets to kørere. Enten tager Kevin Magnussen og Jolyon Palmer en dag hver, eller også kører begge samme dag, hvor den ene af dem er i bilen om formiddagen, mens den anden kører videre om eftermiddagen.

Planen for Renaults testprogram er ikke offentliggjort endnu. Men teamet vil uden tvivl give begge lige vilkår i denne fase. I den første test i februar vil Renault sikkert bruge en del tid på at afprøve helt basale ting ved bilens holdbarhed og indstillinger på motor og chassis.

Anden test i Barcelona afvikles 1.-4. marts. Her vil Renault og Kevin Magnussen formentlig give den mere gas. Teste bilens evne i både kvalifikations-opsætning og på den længere løbsdistance. Jo flere omgange Kevin Magnussen får kørt, des bedre bliver hans chancer for et resultat i Melbourne givetvis.

FØRSTE LØB

Søndag 20. marts er det så endelig tid. Kevin Magnussen gør for alvor comeback i Formel 1, når sæsonens første grandprix køres på Albert Park i Melbourne, Australien. Det var her, at den 23-årige dansker scorede karrierens bedste resultat med en andenplads.

Der vil i ugen op til løbet være en masse at se til for Kevin Magnussen. På grund af tidsforskellen tager alle kørere og team forholdsvis tidligt til Melbourne, så jetlag ikke bliver en faktor. Det kunne sagtens tænkes, at Kevin Magnussen allerede lander i Australien mindst en uge før selve løbet.

Her vil de første dage gå med lidt fysisk træning, afslapning og med at få vendt døgnet. Onsdag begynder de første opgave på banen, hvor møder med teamet skal overstås. Torsdag er der mediedag, hvor meget af dagen vil gå med interview, pressemøde og sikkert også med at møde sponsorer.

Fredag er det endelig tid til træning, hvor dagen byder på to af slagsen. Her kommer der for alvor gang i mødeaktiviteterne med mekanikerne og ingeniørerne, der arbejder med bilen. Igen vil der være presseaktiviteter.

Lørdag køres en enkelt træning og senere kvalifikationen til løbet. Alt afhængig af hvordan det går, vil der være arbejde med teamet, mens der typisk også vil være en del presseaktiviteter. Søndag er det så tid. Nu køres løbet på Albert Park. Resten vil være historie.