Gene Haas har ikke et uendelig tålmodighed i forhold til sit Formel 1-holds konkurrencedygtighed.

Kevin Magnussens boss har aldrig lagt skjul på, at han ikke er i den fineste motorsportsklasse for at rode rundt i den tunge ende. Nu sætter han en præcis tidsramme på for, hvor hurtigt fremskridtene skal komme.

»Vi har en målsætning om fem år, men hvis vi stadig er i den tunge ende på det tidspunkt, må vi overveje, om vi stadig skal være i Formel 1. Men på fem år kommer der muligheder, som vil manifestere sig selv, og som vi kan drage fordel af. Forhåbentlig vil en af de muligheder katapultere os til i det mindste at være et midterhold,« siger Gene Haas til magasinet Grand Prix Plus ifølge Jyllands-Posten.

Haas-teamet er kun i gang med år to i Formel 1, og den bedste placering er stadig den femteplads, som Romain Grosjean snuppede i holdets bare andet løb sidste år.

Gene Haas har tidligere efterlyst forandringer i Formel 1, der skal gøre midterholdene mere konkurrencedygtige i forhold til de tre store: Mercedes, Ferrari og Red Bull. Podiepladserne er i denne sæson nærmest udelukkende blevet fordel mellem kørerne på de tre hold.

Som Gene Haas sagde for et par måneder siden i et interview med NBC Sport:

»Vi har helt sikkert forpligtet os til Formel 1, men hvis vi aldrig har en chance for at vinde et løb, så må jeg virkelig stille spørgsmålstegn ved, hvorfor vi er her,« sagde Gene Haas dengang.

I forbindelse med weekendens hjemmebanegrandprix på Circuit of the Americas i Austin redegjorde Gene Haas igen for sine tanker om en større udjævning af Formel 1-feltet.

I den forbindelse sagde han, at han er stor tilhænger af et budget-loft for alle hold.

»Jeg tror, at det vil gavne os allermest, fordi vi er et af de mindste hold, og ethvert form for budgetloft vil betyde, at de store hold kommer til at bruge færre kroner,« lød det fra Gene Haas, der tidligere har fortalt, at det koster 600-700 millioner at holde de to racere kørende i Formel 1 over en hel sæson.

For de større hold er beløbet endnu mere voldsomt.

»Der er noget her. Du kan ikke have det samme hold til at dominere år efter år. Der må være en form for udligning, så holdene længere ned i feltet i det mindste har en om end sjælden mulighed for at vinde en gang i mellem.«

I 2020 skal Formel 1-holdene igen forhandle om de generelle betingelser i den såkaldte Concorde Agreement (den seneste er fra 2013), hvor eksempelvis de økonomiske rammer bliver lagt fast.

Flot ser det ud i det amerikanske grandprix.
Flot ser det ud i det amerikanske grandprix.
Vis mere

Gene Haas håber, at man allerede inden den aftale, skal indgås, kan få kigget på budgetstørrelserne.

»Hvis alle kan blive enige om det, vil det se lovende ud,« sagde Haas-ejeren i forbindelse med USA-grandprixet.

I øjeblikket er Haas at betragte som en del af midterfeltet, men som den øjeblikkelige ottendeplads i konstruktørernes VM-stilling indikerer, er det i den tunge ende.

Men sker de ændringer, som Gene Haas håber på, vil det ikke være utænkeligt med endnu større ambitioner for det lille amerikanske team - efter den nuværende deadline på fem år.

»Derfra tager vi et skridt ad gangen op ad stigen. Jeg tror, at vi om 10 år har evnen til at vinde et løb, og hvis ikke, så har vi fejlet,« siger han til Grand Prix Plus.

»Vi skal få alle delene til at arbejde sammen, og det store dilemma for os er at få harmoni mellem bilen, køreren og banen for at få os op på næste trin.«