Dag to i årets første vintertest på Circuit de Catalunta gav nye problemer for Renaults Formel 1-team. Allerede kort efter frokost stoppede Joylon Palmer med en ødelagt turbolader, og den sorte Renault blev i pit-garagen resten af eftermiddagen.

Her knoklede mekanikerne på at få den klar til Kevin Magnussens debut for teamet onsdag. Men teamchef Frederic Vasseur var optimistisk, da han først på aftenen tirsdag inviterede BT på te i teamets motorhome.

FØLG KEVIN MAGNUSSENS TESTKØRSEL LIVE HER

»Undskyld – jeg har ondt i halsen, så te er det helt rigtige,« siger han hæst og fortsætter:

»Jo – det var en vanskelig dag, men jeg er ikke bekymret. At vi overhovedet kom på banen i dag (tirsdag, red.), var en stor sejr for os, for mekanikerne blev først færdige med at løse mandagens software-problemer klokken tre i morges. Og da vidste vi allerede, at vi ville få ballade med motoren i løbet af dagen. Det vigtige er, at vi har forstået problemet – og har en løsning klar.«

Over en kop te og et glas vand udtrykker Frederic Vasseur (tv.) sin mening om Renaults Formel 1-racer og Kevin Magnussen. BTs reporter, Peter Nygaard, lytter og noterer.
Over en kop te og et glas vand udtrykker Frederic Vasseur (tv.) sin mening om Renaults Formel 1-racer og Kevin Magnussen. BTs reporter, Peter Nygaard, lytter og noterer.
Vis mere

Han lægger ikke skjul på, at teamets forberedelser til 2016-sæsonen ikke har været optimale. Først i december kom den endelige aftale om at overtage Lotus på plads, og derfor er teamets 2016-model oprindelig konstrueret til en Mercedes-motor.

»Det har da været lidt tricky,« siger han med et smil, mens han rører rundt i teen.

»Det er rigtig, at vi kom meget sent i gang, men det er et langsigtet projekt, så det er ikke noget afgørende. Lige nu har vi nogle problemer, som vi skal have løst, men at vi overhovedet havde en bil klar, da testen startede mandag klokken ni, var en kæmpe succes for alle i teamet.«

På trods af tirsdagens problemer er Vasseur overbevist om, at Renaults 2016-motor bliver en succes. Han påpeger, at Red Bull-teamet kører med identiske motorer, og at de sluttede i top tre både mandag og tirsdag.

»Vi har taget et ganske stort skridt med motoren, og der kommer endnu en markant update inden for den nærmeste fremtid,« siger Vasseur.

Onsdag dag overtager Kevin Magnussen så Renault-raceren, og danskeren kører efter planen også torsdag.

»Jeg har kendt Kevin i snart mange år. Han kørte ikke for mig i juniorklasserne, men han var en hård konkurrent. Han var altid med i toppen, og så havde han en dårlig oplevelse i 2015, der har gjort ham ekstra motiveret til denne sæson. For mig var Kevin den perfekte kandidat til vores ledige sæde.«

Alligevel har der floreret historier om, at McLarens belgiske reservekører Stoffel Vandoorne var Vasseurs førstevalg.

»Komplet bullshit,« siger Vasseur og sætter tekoppen hårdt i bordet.

»Jeg forstår slet ikke, hvorfor den historie er blevet så stor i Danmark. En belgisk journalist spurgte mig ved teampræsentationen i Paris, om jeg var interesseret i Vandoorne, og selvfølgelig svarede jeg: ’Jo – men han har jo kontrakt med McLaren’. Det er mit job at være interesseret i alle gode racerkørere, men det betyder jo ikke, at jeg vil hyre dem alle sammen. Jeg er meget tilfreds med de to kørere, jeg har – Kevin og Jolyon Palmer udgør en rigtig god kombination.«

Derfor skal Kevin Magnussen heller ikke bekymre sig om 2017.

»Selvom der som sagt er tale om et langsigtet projekt, skal alle i teamet nu koncentrere sig om 2016. Det er alt for tidligt at tænke på 2017,« siger Vasseur.