Hvis ikke snart der kommer nogle forandringer i Formel 1, kan Kevin Magnussens team ende med at være fortid i sporten.

Den opsigtsvækkende udmelding kom holdejeren Gene Haas med i et interview med NBS Sports i løbet af den forgangne Formel 1-weekend i Italien.

Her lød det:

»Vi har helt sikkert forpligtet os til Formel 1, men hvis vi aldrig har en chance for at vinde et løb, så må jeg virkelig stille spørgsmålstegn ved, hvorfor vi er her,« sagde Gene Haas.

Og sådan har virkeligheden faktisk været i de snart to år, som Haas-teamet har været en del af Formel 1 - og mere til.

Siden Kimi Raikkonen som Lotus-kører krydsede målstregen, som vinder af det australske grandprix, har kun kørere fra tre hold stået øverst på podiet i de 90 løb, der er kørt: Det er kørere fra Mercedes, Red Bull og Ferrari.

Billedet har endda også været det samme i forhold til de to øvrige podiepladser, hvor der også kun sjældent har været plads til andre.

»Jeg mener, at alle hold på en eller anden måde burde have muligheden for at vinde et løb en gang i mellem, gennem en vellykket brændstofsstrategi eller noget andet. Det skal være en form for tilfældigheder i sporten, hvor holdene længere tilbage i rækken har mulighed for at vinde en gang imellem. Ikke i hvert løb, men hvis man aldrig kan vinde, er det jo ikke en rigtig sportsgren,« sagde Gene Haas, hvis team hører til i det brede og tætte midterfelt:

»Men hullet er så stort nu, at jeg overhovedet ikke kan se, hvordan vi på nogen måde kan lukke det,« sagde Gene Haas.

På Monza-banen i Italien blev Kevin Magnussen bedste Haas-kører på en 11. plads, med to Mercedes-kørere, to Ferrari-kørere, to Red Bull-kørere, to Force India-kørere og to Williams-kørere foran sig. På den led erkendte danskeren efterfølgende, at det ikke kunne have været endt meget anderledes trods et nærmest fejlfrit løb.

Gene Haas (th.) sammen teamets anden kører, Romain Grosjean.
Gene Haas (th.) sammen teamets anden kører, Romain Grosjean. Foto: Jared C. Tilton
Vis mere

Gene Haas påpeger, at en stor del af afstanden mellem holdene skyldes, at topteamene selv står for alt på bilerne, så de på den måde ’forstår bilerne meget bedre’.

Til sammenligning har Haas hovedkvarter i USA, fabrik i England, mens bilen designes i Italien. Samtidigt kommer motoren fra Ferrari og mange andre dele – som sæsonens omdiskuterede bremser – bliver også leveret udefra.

»Så vi vil altid have en ulempe i forhold til fabriksholdene, som forstår bilerne meget bedre end os,« sagde Gene Haas.

Formel 1 har i denne sæson fået nyere ejer i Liberty Media, og der udtrykt ønsker om at gøre sporten mere konkurrencedygtig.

Derfor har ejerne holdt samtaler med de forskellige hold, inden en ny strategi bliver præsenteret til 2018-sæsonen.

»De har lyttet tålmodigt til os, og nu venter vi alle spændt på, hvordan de vil løse problemet, fordi det lader til, at det er et næsten uløseligt problem,« sagde Gene Haas.