Kevin Magnussen mener, at dommerne bedømmer ham anderledes end andre kørere i Formel 1. BT ser nærmere på dommertårnet og deres arbejde i Formel 1.

Kevin Magnussen rejste efter løbet på Monza i weekenden en principiel diskussion om, hvordan dommerne dømmer i Formel 1. Her ser den danske racerkører et stort problem.

Dommerne dømmer nemlig forskelligt i forhold til, om det er Kevin Magnussen fra Haas eller eksempelvis en kollega fra Ferrari eller Mercedes.

Blandt andet sagde Kevin Magnussen om dommerne i Italien til BT.

»Hvis det skulle være fair, skulle han (Verstappen, red.) også have en straf. Men jeg har ikke noget imod, hvis det blev sådan, at ingen fik straf. Hvis vi bare kunne køre hårdt race, ville det være fint. Jeg synes, det er ærgerligt, at der er så stor forskel på folk,« lød en del af kritikken.

Men har Kevin Magnussen en sag?

Inden man går med på danskerens galej, bør man forstå arbejdsgangen i dommertårnet, når episoderne på banen lander foran de fire håndplukkede stewards, eller dommere, der stiller sig til rådighed hen over weekenden.

Blandt dem er danske Tom Kristensen. Han er tilknyttet dommerpanelet som ’drivers steward’, der fungerer som kørernes repræsentant og vurderer episoder ud fra sin egen erfaring som racerkører.

Tom Kristensen var ikke med Formel 1 på Monza, og han kommenterer ikke på domme eller situationer. Men på et generelt plan, fortæller han følgende om arbejdsgangen i dommertårnet.

»Charlie Whiting (racing director) er den udøvende magt, der videresender, hvilke sager vi stewards skal dømme og vurdere. Altså de sager som er ’under investigation’. Og bortset fra for hurtig kørsel i pitlane er alle situationer unikke. Derfor kan der aldrig umiddelbart sættes lighedstegn mellem dem,« siger Tom Kristensen til BT uden at forholde sig til Kevin Magnussens klage over dommernes arbejde.

Det er vigtigt at hæfte sig ved det sidste, Tom Kristensen siger, for det spiller en central rolle, når der dømmes i motorsport. Ingen situationer er ens, og dermed kan man ikke sammenligne Magnussens duel med Verstappen med den kamp, som Magnussen havde Nico Hülkenberg, hvor danskeren blev straffet for at presse tyskeren af banen. Ny bane, nyt sving, en ny racerlinje og et andet udgangspunkt.

Dommerpanelet består hver gang af fire personer med lige stor stemme. Således består panelet af en ledende dommer, en lokal dommer fra det land, løbet køres i. Derudover er der en dommer fra et andet land og så er der kørernes repræsentant.

De fire dommere afgør hver enkelt situation ved enstemmighed om, hvorvidt en episode skal udløse en straf til en kører, eller om der er tale om en såkaldt ’racing incident’, hvor der ikke gøres mere fra dommernes side.

Her kan dommerne tage hjælpemidler i brug som data fra kørernes biler, hvor de kan se, hvor meget en kører har drejet på rattet og trykket på speeder- og bremse-pedalerne. Dertil kommer et utal af tv-vinkler fra banen.

Et kritikpunkt af det nuværende dommerpanel er, at der er udskiftning mellem dommerne fra løb til løb og dermed ikke et fast hold fra gang til gang. Et forsvar for netop den ordning kunne være, at den konstante udskiftning netop gør, at dommerne ikke blive følelsesmæssigt involveret og på den måde ser sig sur på eksempelvis Kevin Magnussen og Haas-teamet. Det skal sikre, at der ikke sidder en dommer, der har et horn i siden på enkelte kørere i feltet.

Blandt de fire dommere har kørernes repræsentant en vigtig stemme, fordi han kan forklare og se situationen fra kørerens vinkel. Og her er det ikke nybegyndere, der bliver udvalgt.

Foruden Tom Kristensen er det folk med stor erfaring som de tidligere Formel 1-kørere Mika Salo, Derek Warwick, Emerson Fittipaldi, mens det var den tidligere Le Mans-vinder Emanuele Pirro, der sad i panelet for kørerne på Monza.

Næste gang Tom Kristensen sidder med i dommertårnet, er ved Japans Grand Prix. Haas-teamet har dog allerede varslet, at de tager deres utilfredshed med dommerne op ved det kommende Formel 1-grandprix i Singapore.