Kevin Magnussen tror på, at årets sidste Formel 1-løb i Europa kan bringe både ham selv og Haas-teamet i front i det uofficielle ’B-VM’ for kørere og team uden for de tre tophold.

Kampen står med Nico Hülkenberg (tre point foran Magnussen) og Renault (seks point foran Haas), og Monza i Italien er en ’power-bane’.

Her spiller hestekræfter hovedrollen, og dem har Haas' Ferrari-motor flere af end Renault. OG – Hülkenberg mister 10 startplaceringer som straf for at have forårsaget et voldsomt crash i starten af sidste søndags belgiske grandprix.

»Ja - man må sige, vi har gode muligheder her,« siger Magnussen til B.T.

Nu gælder det årets sidste Formel 1-løb i Europa.
Nu gælder det årets sidste Formel 1-løb i Europa. Foto: EMMANUEL DUNAND
Vis mere

»Vi har en god bil, og derfor forventer jeg, at vi kan score point igen. Det ville være skønt at snuppe fjerdepladsen her – men målet er selvfølgelig at have fjerdepladsen efter sæsonens sidste løb.«

»Lige nu ser det ud til, at vi er en lille smule foran Renault, men jeg tror, at styrkeforholdet mellem os vil skifte igen og igen i resten af sæsonen,« siger Magnussen.

»Vi forventer i hvert flad ikke, at vi bare kører fra dem. Det bliver spændende!«

I alle tilfælde er det bemærkelsesværdigt, at Haas som feltets mindste team kan gå i clinch med et stort fabrikshold som Renault.

Kevin Magnussen i Haas-bilen.
Kevin Magnussen i Haas-bilen. Foto: FRANCOIS LENOIR
Vis mere

»Jeg vil ikke sige, at de gør det dårligt – det handler mere om, at vi gør det langt bedre, end man kunne forvente,« siger Magnussen.

’B-VM’ er et begreb, Kevin Magnussen selv har opfundet – en måde at holde motivationen i top, når det rent teknisk er umuligt at kæmpe med de tre tophold.

»Jeg vil selvfølgelig hellere køre om det rigtige verdensmesterskab – i en bil, der kunne sætte pole positions og vinde løb. Men lige nu må jeg prøve at få det bedste ud af den nuværende situation, og selvom B-mesterskabet er uofficielt, er det der, vi kan ’vinde’. Og jeg tror på, vi kan kæmpe om det hele vejen. Og jeg håber, at jeg bliver ’best-of-the-rest’,« siger han.

Luften over paddocken i Monza er tyk af rygter om 2019-feltet.

Den danske Haas-kører Kevin Magnussen.
Den danske Haas-kører Kevin Magnussen. Foto: ANDREJ ISAKOVIC
Vis mere

Men Magnussen er ikke bekymret. Det er tydeligt, at han forventer at blive i Haas-teamet.

»Tingene går stille og roligt i den rigtige retning, og vi har ikke travlt. Det tager tid – der er mange detaljer i sådan en kontrakt. Og så har vi jo travlt med at køre race. Men kontrakter og klausuler er jo ikke det mest spændende i verden – det er ikke det, jeg går mest op i. Så jeg vil gerne have det afsluttet snart – jo før jo bedre!« siger han.

Da Magnussen skulle havde fornyet sine kontrakter hos McLaren og Renault i henholdsvis 2014 og 16, var det tydeligt, at usikkerheden påvirkede hans kørsel. Det samme er ikke tilfældet i år, hvor han har scoret point i fem af de seneste seks løb.

»Man bliver jo hærdet! Når man prøver noget for anden eller tredje gang, reagerer man på en anden måde. Men situationen er overhovedet ikke så stresset, som de andre gange min kontrakt udløb,« forklarer han.