Kampen om 2019-sæderne er allerede i gang.
Der er stadig seks måneder til Formel 1-sæsonen 2018 starter, men der er allerede ved at komme fokus på 2019. Her ventes en stor kører-rokade, for fire af de seks pladser i de tre topteams er potentielt ledige: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas (begge Mercedes), Daniel Ricardo (Red Bull) og Kimi Raikkonen (Ferrari) har kontraktudløb efter 2018.
Kevin Magnussen har kontrakt med Haas for 2018, men hvis drømmen om at blive verdensmester skal gå i opfyldelse, skal han i løbet af et par år videre til et af topholdene. Foreløbig bekymrer han sig dog ikke om 2019.
»Men det er klart, at jeg ville skifte til et topteam, hvis jeg fik muligheden,« siger han i paddocken i Marina Bay, hvor Singapores grandprix afvikles i weekenden.
»Det ville Haas også forstå, og de ville sikkert være stolte af at have ført mig frem til sådan en mulighed. Men indtil da er jeg meget glad for at være her.«
Efter det kontroversielle brud med Dorte Riis har den danske Formel 1-kører ikke haft en officiel manager.
»Det er først og fremmest mit ansvar,« siger han om fremtiden.
»Men det er helt klart, at jeg ikke kan gøre det alene - jeg har brug for råd og vejledning. I alle tilfælde er det sindssygt rart ikke at være med i spekulationerne om 2018-sæsonen.«
Den umiddelbare fremtid handler om Singapores grandprix på søndag. Magnussen har to gange tidligere kørt på Marina Bay-gadebanen, der er præget af mange langsomme vinkelsving. I både 2014 og 16 blev han nummer 10 Singapore for henholdsvis McLaren og Renault
»Vi er gode i lange, hurtige sving, så Marina Bay er ikke en oplagt bane for os. Men vi har prøvet at forbedre bilen, så lad os se om det har ændret sig. Men jeg forventer det bliver svært, at komme i nærheden af Q3 (top-10 i kvalifikationen, red).«
Efter det seneste grandprix på Monza-banen i Italien for tolv dage siden klagede Magnussen over manglende ensartethed i Formel 1-dommernes behandling af forskellige episoder. I Monza slap Max Verstappen for eksempel ustraffet fra en manøvre, der mindede om den, der kostede Magnussen en tidsstraf på fem sekunder i Ungarn.
»Men det er ikke noget, jeg vil tage op på kørermødet,« siger Magnussen.
»Jeg snakkede med dommerne i Monza, og det eneste, jeg kan gøre, er, at få en så god forståelse som muligt af hvordan de tænker. Og så rette mig ind efter det…«
Når FP1-træningen i Singapore starter fredag klokken 16.30 lokal tid sidder Kevin Magnussen i pitten. Hans bil er endnu en gang udlånt til Ferraris reservekører Antonio Giovinazzi. Danskeren er for meget team-player til at kritisere ’lånebils-ordningen’, men siger dog:
»Det er en rimelig svært bane, hvor det ville være rigtig godt at finde ud af, hvor bumpene er, hvilke curber man kan køre ind over, hvilke linjer man skal tage, og hvor bremsepunkterne er. Så det er en bane, hvor man virkelig har brug for så meget køretid som muligt. Men med hensyn til at lære om bilen og dækkene, får man ikke så meget ud af FP1, fordi den bliver kørt i dagslys, hvor temperaturerne er helt forskellige fra FP2, kvalifikationen og løbet, der afvikles i mørke.«
Og så ser det ud til at farcen om Haas-teamets bremser fortsætter i Singapore, der er en af de hårdeste i hele VM-serien for bremserne.
»Jeg starter med Brembo-bremser og det gør Giovinazzi også. Men jeg ved ikke, hvad Romain vælger,« siger Magnussen.