Kevin Magnussen vil snakke race og ikke retssag.

Det var en lidt jetlagget men ellers glad og afslappet Kevin Magnussen, der torsdag mødte op i paddocken på Circuit Gilles Villeneuve-banen i Montreal.

»Jeg kan slet ikke vente med at komme tilbage i bilen,« tweetede han tidligere på ugen, og det var tydeligt, at han har lagt problemerne i baglandet bag sig.

Hans tidligere manager Dorte Riis Madsen udtalte sig onsdag eksklusivt til BT om sit forhold til den danske Formel 1-kører, som hun har sagsøgt for et ikke nærmere specificeret millionbeløb. Men Riis' åbenhed får ikke Magnussen til at ændre strategi.

»Nej - jeg har ikke noget at sige,« siger han.

Høfligt, men samtidig på en måde, der ikke efterlader tvivl om, at han er i Canada for at køre motorløb - ikke for at snakke jura. Og han har ikke planer om at tage til genmæle overfor Dorte Riis Madsen.

»Hvad skulle det hjælpe at sige noget?,« spørger han retorisk.

Men påvirker retssagen hans sæson?

»Det synes jeg ikke.«

Hans beslutning om ikke at møde op i Københavns Byret er heller ikke til diskussion:

»Jeg havde noget andet at fokusere på, og det passede dårligt ind.«

Circuit Gilles Villeneuve er kendt som den hårdeste bane for bremserne i hele VM-serien. Fire gange på en kort omgang (4,361 km) skal bilerne bremses hårdt ned fra hastigheder over 300 km/ t, og det belaster bremseskiver, klodser og calipre voldsomt.

Bremserne har tidligere været en fokuspunkt for Haas, hvor specielt Magnussens teamkammerat, Romain Grosjean, har kritiseret teamets nuværende leverandør, italienske Brembo. Magnussen forudser dog ikke bremse-problemer i Canadas Grand Prix på søndag.

»Det er jo ikke slitage, der er problemet. Det er mere effektiviteten - 'bidet' i bremserne,« siger han.

»Så jeg tror ikke, at Brembo-bremserne bliver et specifikt problem i denne weekend. Men vi kommer nok til at spare lidt på dem.«

Tidligere på ugen annoncerede Haas, at Magnussen i seks af de 11 sidste grandprixer skal afgive sin bil til Ferraris reservekører Antonio Giovinazzi i fredagens indledende FP1-træning. Grosjean misser kun en enkelt FP1-træning.

»Det var en del af den kontrakt, der blev tilbudt mig,« siger han.

»Det ville være en fordel ikke at skulle undvære de FP1-træninger, men det er ikke noget, jeg dør af. Og det er selvfølgelig noget, jeg vil være opmærksom på næste gang jeg skal forhandle kontrakt, men det er altid svært at få det bedste ud af alle punkter. Og lige på det her punkt var Grosjean altså bedre til at forhandle end mig.«