Tropisk hede venter Kevin Magnussen og resten af Formel 1-kørerne i Malaysia.

Kevin Magnussen har allerede været i Kuala Lumpur en lille uge for at vænne sig til det varme, fugtige klima, der gør Malaysias Grand Prix til de fysisk hårdeste i Formel 1-kalenderen.

- Jeg rejste allerede herned i lørdags for at vænne mig til varmen og luftfugtigheden, siger Kevin til bt.dk.

- I de seneste dage har jeg trænet udenfor med blandt andet tennis. Men jeg synes stadig, det er rigtig varmt, og jeg tror, det vil tage flere måneder at vænne kroppen til de her temperaturer.

Arrangørerne på Sepang-banen ved siden af Kuala Lumpurs internationale lufthavn har altid markedsført deres grandprix som ’årets hotteste Formel 1-løb’, og til weekenden truer de lokale meteorologer med temperaturer omkring 38 grader.

Nico Rosberg, der inden Malaysias Grand Prix fører VM foran Kevin Magnussen, siger:

- Varmen og fugtigheden er den største udfordring i Malaysia. Det er dét, vi har trænet for hele vinteren – at kunne modstå de hårde betingelser fysisk og mentalt helt frem til det ternede flag.

Temperaturen i cockpittet, hvor køreren er iklædt brandhæmmende undertøj og en trelags køredragt, runder 50 grader. Alligevel er det ofte først, når bilen kommer tilbage til pitten eller efter løbet, at kørerne får det værste ’hede-slag’: Uden fartvinden skal kroppen pludselig af med en masse varme og flere kørere er mere eller mindre kollapset på sejrskamlen efter Malaysias Grand Prix.

Men varmen og luftfugtigheden er ikke de eneste klimatiske udfordringer i Sepang. Styrtregn – ofte kun i ganske få minutter – indgår sidst på eftermiddagen i årstidens program for Kuala Lumpur og omegn. Og selv om det sker omtrent hver dag, er det umuligt at forudse præcis, hvornår regnen kommer.

En gruppe meteorologer indgår i det store Formel 1-cirkus, men i Malaysia er det omtrent umuligt at forudse bygerne. På grund af den ekstreme varme og luftfugtighed opstår de kraftige regnbyger meget pludseligt og helt uforudsigeligt.

De radarbilleder, meteorologerne bruger, opfriskes hvert minut, og det giver på alle andre baner mulighed for at advare kørerne – og ændre deres dæk-strategi – inden en regnbyge rammer banen. Men i Sepang opstår bygerne på mindre end et minut, og hvis en kører netop er kommet forbi pitten, når regnen bryder løs, kan det ødelægge hans chancer totalt.

- Vi var konkurrencedygtige, da det regnede under kvalifikationen i Australien, så det håber jeg, vi også er her, siger Kevin Magnussen og tilføjer:

- Men regn er en af de ting, man ikke kan forberede sig på i vores simulator, så vi må bare tage det, som det kommer.

FØLG KEVIN MAGNUSSEN I DET MALAYSISKE GRAND PRIX PÅ TV3 . FREDAG Kl. 655 ER DER TRÆNING DIREKTE FRA SEPANG-BANEN, SØNDAG KAN LØBET FØLGES DIREKTE FRA KL. 900.