Fire point lyder umiddelbart ikke af meget.

Men den uventede gevinst, som Kevin Magnussen hentede til Haas i det mexicanske grandprix søndag aften kan vise sig at være et trecifret antal millioner værd.

Ikke mindst fordi de andre – og foranliggede – hold i det tætte Formel 1-midterfelt, Toro Rosso og Renault, begge måtte tage fra Autodrome Hermanos Rodriguez med to runde nuller.

I den samlede VM-stilling for konstruktørerne er det dermed helt tæt, hvor kun seks point nu adskiller Toro Rossos 6. plads fra Haas’ 8. plads med Renault midt i mellem.

Det er den tabel, der bruges som grundlag for at udregne de præmiepenge, som hvert år bliver uddelt mellem Formel 1-holdene. Og hos Kevin Magnussen er der nu sat et tydeligt fokus på at ende så højt som muligt her.

»Det bliver ikke let, som vi tydeligt kan se. Men vi bliver ved med at give alt i konstruktørernes VM og have det sjovt hele vejen,« lyder det fra Kevin Magnussen til Haas’ hjemmeside oven på ottendepladsen i Mexico.

Uanset hvad er der mange flere millioner på vej til danskerens næsten-nye hold.

For i 2016-sæsonen fik Haas udbetalt suverænt færrest præmiepenge af alle, cirka 109 millioner kroner, viste beregninger fra internationale medier tidligere på året.

Men det var først og fremmest fordi, at det amerikanske hold kun havde været med i et enkelt år.

Når 2017-regnskabet skal gøre op, vil Haas automatisk få del i en større sum penge, fordi holdet nu har været med i to af de seneste tre sæsoner. De såkaldte startpenge var sidste år på lige under 250 millioner kroner, og det beløb fik alle holdene (altså undtagen Haas).

Hertil kommer så de millionbeløb, som de 10 Formel 1-hold får udbetalt som belønning for de point, de samler sammen i løbet af sæsonen.

Det er de penge, som Kevin Magnussens og Romain Rosjeans placeringer direkte har indflydelse på.

Sidste år så den samlede forskel på at bliver nummer seks, syv og otte sådan ud:

  • 6. plads: 461 millioner kroner.
  • 7. plads: 378 millioner kroner.
  • 8. plads: 352 millioner kroner.

Altså en forskel på knap 110 millioner på at blive bedst og dårligst af de tre midterplaceringer, som stadig er på spil for Haas i denne sæson.

»De penge vil falde på et tørt sted, for Haas er jo et lille team i Formel 1. Og for de teams er start- og præmiepengene sindssygt vigtige. Dem vil de kæmpe for helt til sidste løb,« siger John Nielsen, TV3 Sports ekspertkommentator.

I den forbindelse kalder han Kevin Magnussens høst i Mexico for ’luksus-point’, fordi de kom som afslutning på en weekend, hvor nærmest alt var gået galt for holdet.

»Tingene skulle gå deres vej, og det gjorde de. Dermed ikke sagt, at det sker igen. Det kan ende med at koste Haas, at de har stoppet udviklingen på deres racer for at koncentrere sig om 2018-bilen. Og så kan man jo til sidst gøre op i runde tal, om den prioritering var god eller dårlig,« siger John Nielsen.

Nu gælder det så sæsonens sidste to løb, og til Haas’ fordel kan tælle, at Renault havde massive motorproblemer i Mexico, mens Toro Rosso har skiftet fuldstændigt ud på kørersammensætningen og har fået to debutanter ind.

Romain Grosjean håber på mere fremgang for Haas.

»Vi skal lige have lidt mere fart i bilerne, og forhåbentlig får vi et godt løb, hvor vi vil forsøge igen at komme forbi Renault, og Toro Rosso er altså ikke langt væk, siger den franske Haas-kører.

Han var sidste år med til at sikre sit hold en 8. plads konstruktør-VM.