Magnussen fik ikke meget ud af første testdag.
Da Circuit de Barcelona-Catalunya tirsdag morgen åbnede til Kevin Magnussens første testdag forud for Formel 1-sæsonen 2018, var temperaturen 0,4 grader under frysepunktet. Danskeren var første mand, der kørte ud af pitten, men han returnerede omgående, og blev med få udflugter ud på banen i garagen næsten hele dagen.
36 omgange og 11.-bedste tid blev det til på en dag, der ikke bragte særligt meget relevant viden om den nye Haas VF18-model.
»På grund af kulden ved vi ikke, hvor god den nye bil er. Det er umuligt at drage nogle konklusioner fra en dag som i dag,« sagde Magnussen.
»Vores dæk var på grund af kulden ikke i nærheden af de temperaturer, vi kommer til at arbejde under i resten af sæsonen. Normalt er det et problem, hvis dækkene er bare fem grader fra der, hvor vi gerne vil have dem – i dag handlede det om 20 grader! Så der er ikke nogen ide i at snakke om hvordan bilen opførte sig,« sagde han tirsdag aften.
Det var bidende koldt at køre mere end 250 km/t i det polar-lignende klima.
»Man kunne ikke holde varmen i bilen. Det er virkelig koldt, når man kører så stærkt, og det er jo ikke muligt at tage ekstra tøj på,« forklarede han.
Det beskedne antal omgange skyldtes også en lille afkørsel om formiddagen, der beskadigede et barge-board (’side-vinge’) på bilen og diverse mekaniske problemer.
Afkørslen var ikke resultatet af en oversatsning:
»Da jeg kørte af banen, var jeg på en ud-omgang – der allerede var 22 sekunder langsommere, end min hurtigste tid. Men det var simpelt hen ikke til at at få varme i dækkene, så det var bare umuligt, at holde bilen på banen,« forklarede han.
»Vi havde også lidt problemer med DRS-systemet og nogle små vinger, der holdt os i pitten.«
Alle Formel 1-biler skal i år køre med en såkaldte halo – en sikkerhedsbøjle omkring cockpittet. Tirsdag var første gang Kevin Magnussen kørte Haas-raceren med halo-bøjlen, og han var ikke imponeret.
»Den er bare irriterende. Grim! Og den gør det svært, at komme ind og ud af bilen. Og få rattet af og på. Halo er bare bøvlet!,« sagde han.
Ude på banen er halo-bøjlen, der blandt andet består af en lodret stang midt i kørerens synsfelt, dog ikke det store problem.
»Når man kører ind i et sving og kikker lidt til siden, er den ikke noget problem rent visuelt. Men den irriterer øjnene lidt – for eksempel i en chikane, hvor man hurtigt skal kikke fra den ene side til den anden - så distraherer stolpen i midten en smule.«
Meningerne om halo er delte blandt Formel 1-kørerne, men Kevin Magnussen lægger ikke skjul på, at han er imod:
»Formel 1 skal være åbne biler, så jeg synes ikke halo hører hjemme i sporten. Og på baner med store niveauforskelle som Spa-Francorchamps i Belgien eller Austin i USA, kan det blive svært at se, hvis en konkurrent er kørt af banen oppe ad bakken. Men det må vi se, når vi kommer til de baner,« siger han.
