El-udgaven af Formel 1, Formel E, har fået tilsagn og økonomisk støtte til at undersøge muligheden for at få de el-drevne racerbiler til København i 2019. 

Mens der er stor skepsis blandt flere politiske partier på Københavns Rådhus mod at få Formel 1 til Danmarks hovedstad, så modtager et dansk Formel E-initiativ nu økonomisk støtte politisk hold i København.

Her har Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune netop bevilget 190.000 kroner til en forundersøgelse af de tekniske og logistiske muligheder for at afvikle et Formel E-grandprix i Københavns centrum allerede i 2019.

Det fortæller Jørn Grønkjær, der er projektkoordinator i FIA Formula E Grand Prix København, som den danske initiativgruppe kalder sig.

»Det er en afgørende form for blåstempling af det initiativ, vi har startet op for flere år siden. Vi opfatter det samtidig som et signal til, at der er opbakning til, at vi skal arbejde videre med det her,« siger han til BT.

Støtten til de el-drevne Formel E-racere indebærer, at konsulenter fra Formel E kommer til København i februar måned og ser på rutemuligheder og derefter sender et forslag til afvikling og økonomi videre til Københavns Kommune.

Det skal borgerrepræsentationen så tage stilling til. Dermed ser el-udgaven af Formel 1 nu pludselig ud til at kunne overhale det prestigefyldte danske Formel 1-projekt med Helge Sander og Lars Seier Christensen indenom i kampen om at køre racerløb i Københavns gader. Og ikke mindst i forhold til at opnå de københavnske politikeres gunst, som er helt afgørende for, om der skal køres motorløb i Københavns centrum.

Godt nok vil man i princippet godt kunne afvikle begge begivenheder, men det virker næsten usandsynligt, at københavnerne skal se to store racerløb køre rund i indre by samme år, ligesom at det formentlig også vil kræve økonomisk opbakning fra den offentlige pengetank til begge projekter.

Jørn Grønkjær fortæller, at et Formel E-løb i København vil koste et sted mellem 75-110 mio.kr. Det er noget mindre end de 500 mio.kr., som Helge Sander og Lars Seier Cristensen anslår et Formel 1-grandprix vil koste at arrangere.

Formel E-serien er en forholdsvis ny racerklasse og kører nu på fjerde år. Den afvikles udelukkende som regulære byløb rundt om i verden. Blandt andet kører Formel E løb i byer som Hong Kong, New York, Paris, Berlin og Rom. Bilerne ligner andre Formel-racere, men støjer langt mindre i stil med, når en Tesla gadebil kører forbi på gaden.

Kørerne i feltet er typisk tidligere Formel 1-kørere, talenter der ikke klarede vejen ind i Formel 1 og kendte navne fra 24-timersløbet Le Mans.

Feltets mest prominente navne er lige nu Jean Eric Vergne, Nick Heidfeld, Sebastian Buemi, Andre Lotterer og Tom Kristensens tidligere Audi-kollega Lucas Di Grassi. Altså ikke superstjerner, men habile folk bag et rat.

Modsat Formel 1 afvikles Formel E kun over en enkelt dag, og dermed regner de danske initiativtagere kun med, at Københavns centrum vil være helt lukket ned på selve løbsdagen.

I forhold til de danske planer med et Formel E-race i København, kommer ruten til at være kortere end det danske Formel 1-bud. Således arbejder Formel E med en banelængde på under tre kilometer, hvor udkastet til den danske Formel E-rute også vil køre over Langebro og forbi Tivoli. Men før forundersøgelserne er overstået, vil Jørn Grønkjær ikke blive mere konkret med hensyn til ruten.

Ifølge Jørn Grønkjær går både Formel E og det danske initiativ efter at finde en aftale på mellem tre og fem år, hvor der vil være fri entre til løbet. Indtægterne skal primært komme fra VIP-loger og sponsorer.