I mere end ti år har 25-årige Emilie Rath arbejdet målrettet på at komme ind i Formel 1-verdenen, og i dag debuterer den unge dansker som mekaniker hos Force India

25-årige Emilie Raths drøm er gået i opfyldelse. I denne weekend debuterer hun i Formel 1 – som mekaniker for Force India-teamet!

Det har taget hende 10 år at nå sit mål.

»Jeg har altid interesseret mig for biler, og da jeg var 14-15 år, opdagede jeg Formel 1. Og så tog det ikke ret længe, før jeg bestemte mig for at blive Formel 1-mekaniker,« har hun tidligere fortalt til BT.

Hendes vej til Formel 1 begyndte med en almindelig uddannelse som automekaniker, som hun kaldte ’de fire længste år i mit liv’. Herfra gik hun på Erhvervsakademiet i Århus, hvor uddannelsen som autoteknolog havde en klar motorsportsprofil.

»De havde blandt andet deres eget Formel Ford-team, hvor man kunne prøve at arbejde i rigtig racing.«

Sideløbende med studierne arbejdede hun for Jan Magnussens team i den danske DTC-serie. Men målet var en karriere i Formel 1, og hun kontaktede tidligt Ole Schack, der har været mekaniker hos Red Bull siden teamet blev grundlagt i 2005.

»Han gjorde jo det, jeg ville – rejste fra Danmark til England for at blive Formel 1-mekaniker. Ole har været en kæmpe hjælp,« siger Emilie.

»Hun ringede til mig for snart mange år siden for at få et par gode råd om, hvordan man lander et job i Formel 1. Jeg fortalte hende, at hun skulle flytte til England og arbejde sig op gennem de lavere racer-klasser« siger Ole Schack til BT.

»Teknikken, bilerne, menneskerne, arbejdet. Jeg er præcis, hvor jeg gerne vil være,« siger Emilie Rath om sit nye job som Formel 1-mekaniker.
»Teknikken, bilerne, menneskerne, arbejdet. Jeg er præcis, hvor jeg gerne vil være,« siger Emilie Rath om sit nye job som Formel 1-mekaniker.
Vis mere

Bosat i England

Emilie fulgte Ole Schacks råd, og bosatte sig i England

»Efter kort tid fik jeg tilbudt job i et GP3-hold, hvor løbene jo bliver afviklet sammen med Formel 1. Det handler om at arbejde hårdt. Være villig til at knokle i weekenderne. Og hele tiden gøre lidt ekstra. Så skal de nok få øje på dig,« har Emilie fortalt.

Hun arbejdede sig hurtigt op gennem klasserne i engelsk motorsport. Allerede i slutningen af 2016 var hun klar til Formel 1, da hun fik job hos Manor-teamet. Men drømmen måtte sættes på standby, da det lille team gik konkurs inden sæsonstarten.

»Jeg var SÅ tæt på mit mål, og så forsvandt det hele på et splitsekund. Jeg vidste ikke, hvor jeg skulle gøre af mig selv. Jeg blev under dynen i fem dage …«

Så var det tilbage til de mindre klasser og forskellige teams. Men i efteråret blev hun ringet op af Force India, der spurgte, om hun ville komme til jobsamtale. Og i begyndelsen af januar var alt på plads. Emilie Rath var Formel 1-mekaniker i det team, der de seneste to år er sluttet på fjerdepladsen i VM.

Mandehørm

Hun er ikke afskrækket over at arbejde i en mandeverden.

»Selvfølgelig er der en masse mandehørm, men det har jeg vænnet mig til – jeg begyndte jo på et autoværksted, da jeg var 15. Jeg er blevet god til at give igen, hvis der er nogen, der bliver lidt for kække …« sagde Emilie, da hun begyndte hos Manor-teamet i 2016.

Hun er allerede kommet med i Force Indias pitstop-crew. Når Sergio Perez og Esteban Ocon skal have skiftet dæk under dagens australske grandprix, er det Emilie, der afmonterer venstre baghjul. Et ansvarsfuldt job, for hvis bilen holder stille mere end et par sekunder, kan løbet være tabt.

»Jeg er virkelig imponeret. Emilie er så sej. Når hun arbejder, bliver hun anset som en af drengene,« siger Ole Schack.

»Jeg elsker det,« siger Emilie Rath om sit nye job.

»Teknikken, bilerne, menneskerne, arbejdet. Jeg er præcis, hvor jeg gerne vil være.«