Der er tvivl om taktikken hos McLaren og de øvrige Formel 1-teams før Italiens Grand Prix på Monza.

Sidste år vandt tyske Sebastian Vettel på den italienske højfartsbane med et enkelt pitstop. Og den taktik ligner også i år den mest oplagte at stile efter for de 22 kørere.

Men før starten går klokken 14 søndag eftermiddag, er blandt andre McLaren og Kevin Magnussen ikke så sikre på, at det rækker med et enkelt dækskift undervejs.

Faktorer som varmere temperaturer og risikoen for hårde opbremsninger kan gøre strategien med et pitstop umulig i praksis. Det siger den danske Mclaren-kører.

- Jeg tror, at hvis du kommer til at blokere dine dæk, vil det næsten være umuligt at gennemføre med et enkelt pitstop for mange kørere. Og presser du dækkene til grænsen, kan det meget vel også blive en to-stops-strategi. Men vi må se. Der kan være nogle forskelle mellem bilerne, siger han.

Dækproducenten Pirelli stiller fabrikkens to mest holdbare dæk-typer til rådighed på Monza i form af 'medium' og 'hard'. Det giver kørerne mulighed for at køre længere på hvert sæt.

Og netop på den italienske bane giver det ekstra god mening at blive så længe på banen som muligt. Pit-indkørslen er nemlig blandt de længste på hele Formel 1-kalenderen, og derfor vil et pitstop koste ekstra meget tid denne weekend.

Kevin Magnussens teamkammerat, Jenson Button, ser de forventede temperaturer på op imod 29 varmegrader som den mest ubekendte faktor. 

- Banen er måske mere end 10 til 15 grader varmere til løbet. Det vil helt sikkert ændre folks syn på strategien, og vi kommer til at se meget på dækkene under løbet. Det er ikke sikkert, at vi kan køre med et stop, siger han og tilføjer:

- Jeg tror, det bliver meget mere individuelt, end hvad vi regner med. Ikke alle biler vil kunne gennemføre med et enkelt pitstop.

Følg bt.dk's liveblog til Italiens Grand Prix fra klokken 14.