Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) before the 2017 Italian Grand Prix in Monza. Photo: Grand Prix Photo. (Foto: /Scanpix 2017)
Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) before the 2017 Italian Grand Prix in Monza. Photo: Grand Prix Photo. (Foto: /Scanpix 2017)

Kevin Magnussens chef vurderer, at danskeren og Haas-teamet kan blande sig længere fremme i feltet i sæsonens sidste løb.

Kevin Magnussen kører efter et par tamme grandprixer mod bedre tider i Formel 1. Det forudser danskerens teamchef Günther Steiner efter weekendens løb i Singapore, hvor Haas-racerne på ny hørte til blandt feltets langsomste.

»Jeg håber, at det her var det sidste (dårlige løb, red.), og at vi kan komme længere frem i midterfeltet, hvor vi normalt hører til. Jeg håber, at det her er enden på vores problemer i år,« siger Günther Steiner til mediet Autosport.

SINGAPORE FORMULA ONE GRAND PRIX

Selvom Kevin Magnussen og teamkammeraten Romain Grosjean indledte løbet som nummer 15 og 16, fik franskmanden til sidst VM-point, da han sluttede i top 10, mens Kevin Magnussen måtte udgå.

»Vi sluttede med point, så det var en halv-god slutning. Det kunne have været værre. Vi begik ingen store fejl, og det er bedre end at komme hjem uden point,« siger Günther Steiner og fortsætter:

»Nogle vil mene, at vi kun fik point, fordi andre folk udgik. Det er rigtigt, men du er altså nødt til at være med for at få dem. Sådan har jeg det.«

Næste gang, der køres Formel 1, er i Malaysia 1. oktober. En bane, der stiller helt andre krav til bilerne end eksempelvis bybanen i Singapore.

To år efter ulykke: Schumachers tilstand er et mysterium FRANCE

Her er det en mere jævn og ’normal’ racerbane, der venter, og det skulle således være en fordel for Haas-raceren, der oftest er bedst i lange og hurtige svingkombinationer, hvor teamets Ferrari-motor kan få lov at trække igennem.

Sådan fortsætter resten af sæsonen med grandprixer i Japan, på Haas’ hjemmebane i USA, Mexico, Brasilien og til sidst afslutningen i Abu Dhabi. Og her skulle der ifølge Günther Steiner meget gerne være mulighed for at se Kevin Magnussen længere fremme og bejle til en plads i top 10 hver gang.

Ambitionen om flere VM-point er dog også tvingende nødvendig for Kevin Magnussen og Haas. Teamet er nemlig blevet overhalet af Renault i den samlede VM-stilling for konstruktører, hvor Haas nu er nede som nummer otte ud af ti hold.

Her er der en god håndfuld millioner kroner til forskel fra, om et hold slutter på den ene eller anden plads i konstruktørernes mesterskab, og dermed vil den ekstra millionbonus gøre en stor forskel for Haas, der kører rundt med et af feltets mindste budgetter.

616

Günther Steiner har dog stor tiltro til Kevin Magnussen og Romain Grosjean, der ifølge ham udførte en fejlfri indsats i Singapore.

»Vores kørere gjorde intet forkert i hele løbet. Et af de gode træk var, da Kevin skiftede til tørvejrsdæk. Det var et risikabelt træk, men det fungerede,« siger Günther Steiner.

Teamchefen fortæller samtidig, at Haas i disse dage gør en ekstra indsats for at finde frem til fejlen i Kevin Magnussens bil, der tvang danskeren til at udgå.

»Desværre havde han (Magnussen, red.) et elektrisk problem. Vi kommer til at undersøge, hvorfor vi havde en bil, der lukkede ned,« siger Günther Steiner.

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 9 kr.