Det er forståeligt, at Kevin Magnussen har haft et stort smil på læberne under ugens testkørsler i Barcelona.

Ikke bare har han suset rundt og rundt og rundt i sin Renault – han har samtidig kunnet konstatere det lige stik modsatte hos sit gamle team, McLaren.

Lige som for et år siden år (da Kevin Magnussen trådte til i sidste test-seance på grund af hjernerystelsen til Fernando Alonso) har det britiske hold kæmpet med at få Formel 1-raceren sådan rigtigt i gang.

Ganske symptomatisk nåede samme Fernando Alonso kun tre installationsomgange, da testen sluttede torsdag.

Kevin Magnussen har endda haft fint udsyn til rædderlighederne, da Renault og McLaren har været paddock-naboer på Circuit de Catalunya.

Fernando Alonso holder stille.
Fernando Alonso holder stille.
Vis mere

Her er lige et par eksempler på, hvor skidt McLaren er kommet igennem de fire første testdage:

HURTIGHED:

  • Fernando Alonso satte 18. dårligste tid ud af de 23 deltagende køreres bedste tider.
  • Jenson Button satte den 22. dårligste tid.

UDHOLDENHED:

  • McLaren kørte i alt 257 omgange i løbet af de fire testdage i Barcelona. Kun sidste års med afstand dårligste hold, Manor, var (igen) dårligere, men havde altså kun tre omgang færre.

DATA-INDSAMLING

  • Til den konstante indsamling af data gav Honda-motoren mindst brugbart analyse-grundlag. Med 257 kilometer har den japanske motorfabrikant mindst materiale at arbejde med af alle fire motortyper i feltet.

Motor-boss Matt Morris understreger efterfølgende, at torsdagens afsluttende fuser kun skyldtes et ’mindre’ problem.

»Det er altid frustrerende, når et lille problem ødelægger det mest af dagen, men heldigvis kan vi nu i stedet forberede bilen til den næste test på tirsdag,« siger Matt Morris.

De sidste fire testdage finder i næste uge sted på samme bane tirsdag, onsdag torsdag og fredag.

Også Fernando Alonso ser nu frem:

»Test er test. Og det giver os mulighed for at få alt forberedt til næste uge, hvor vi til gengæld skal have så meget tid på banen som muligt,« siger spanieren.