Et Formel 1-felt ført an af Kevin Magnussen i en hård opbremsning foran Christiansborg Slotsplads efter at have passeret Knippelsbro med over 300 km i timen, hurtigt på gassen ved Slotsholmsgade bag Børsen og ned forbi Den Sorte Diamant med speederen i bund inden et skarpt sving lige efter en tur under Langebro.

Det kan blive virkelighed i 2020. I hvert fald er det den rute, som et konsortium med den tidligere videnskabsminister Helge Sander og rigmanden Lars Seier Christensen i spidsen har fået godkendt til at gå videre med af amerikanske Liberty Media, der ejer Formel 1.

Det viser en aktindsigt, som Jyllands-Posten har foretaget hos Københavns Kommune. Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune har efter ønske fra erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen (K) deltaget i gennemgangen af den mulige bane i hovedstaden, i forbindelse med at den anerkendte banedesigner Hermann Tilke besøgte København i marts.

Placeringen og udformningen af banen er udtænkt af Helge Sander og hans samarbejdspartnere, der har fået hjælp af Jan Magnussen til at skabe det optimale bud på en dansk bybane.

»Den bane, vi har forelagt Formel 1 i London, bliver ikke med fuldstændig sikkerhed den endelige, men den er udgangspunktet, og hvis ændringer sker, bliver de minimale. Banen er blevet godkendt af Hermann Tilke, som dog også havde spørgsmål og idéer til justeringer, men det er noget, vi løbende vil se på,« siger Helge Sander til Jyllands-Posten og tilføjer:

»Det var tydeligt, at Hermann Tilke var meget begejstret for banen. Den foreslåede rute udgør mange færre forhindringer, end det han havde forventet, når der er tale om en bane i midten af en storby.«

Ender buddet på et dansk grandprix med at blive virkelighed, mener Jan Magnussen, at alle motorsportsentusiaster kan se frem til noget særligt.

»Banen vil kunne danne grundlag for et fantastisk løb. Den kan ende med noget, der minder om grandprixet i Baku, Aserbajdsjan. På vores foreslåede bane vil der være nogle enormt lange stræk, hvor bilerne kan nå deres maksimale topfart, mens der også vil være nogle meget snørklede forløb, der vil gøre det teknisk svært. Jeg synes dog, at det mest interessante er omgivelserne; at man får lov til at køre ved Christiansborg og tæt på Tivoli. Det vil være nogle enormt flotte omgivelser, måske de flotteste af alle Formel 1-baner,« siger han til Jyllands-Posten.

Når Jyllands-Postens Formel 1-ekspert, Thomas Wulff, nærstuderer buddet på den 4,55 km lange, danske bane, falder blikket først og fremmest på de to passager over Knippelsbro og Langebro.

»Det er ikke set tidligere i Formel 1-kalenderen, at man kører over to broer på en bybane. Det bliver et spektakulært syn. Der er kurve på begge broer, men jeg frygter ikke farlige situationer på grund af det. Formel 1-bilerne bliver selv i sådan en situation trykket ned mod asfalten, fordi de skaber så meget downforce, og man vil helt sikkert også se de store sikkerhedshegn omkring broerne, som man blandt andet kender fra havneområdet i Monacos grandprix,« siger han til Jyllands-Posten