Kevin Magnussen og Haas bejler lige nu til en plads helt fremme i feltet. Det konstaterer flere internationale eksperter.

Kevin Magnussens og Haas har taget udlandet med storm efter danskerens overraskende hurtige omgange på langsomme dæk under seneste uges testkørsel i Barcelona.

Her på bagkant af testugerne har flere iagttagere haft lommeregneren fremme og justeret tiderne fra testkørslen, hvor tiderne blev sat på forskellige dæktyper.

De beregninger har kun fået forbløffelsen og forventningerne til Kevin Magnussen og Haas til at stige til et niveau, ingen havde troet muligt før sæsonen.

Haas er dermed gået fra mulig bundprop til et hold, som banker på helt fremme i top fem, når første løb køres om to uger i Melbourne.

BT har samlet reaktionerne fra flere af de mest toneangivende skribenter og medier i Europa.

Læs med herunder:

Auto Motor und Sport

Det tyske medie Auto Motor und Sport rejser med Formel 1-karavanen rundt og er generelt velorienterede om, hvad der foregår i pitten.

Her har man også noteret sig Haas-racerens fart. Auto Motor und Sport kalder i øvrigt Kevin Magnussens racer for ’Den hvide Ferrari’ på grund af dens sammenfald med Ferraris 2017-model.

Det tyske medie rangerer Haas-teamet som det i øjeblikket fjerdehurtigste hold i feltet efter Ferrari, Mercedes og Red Bull.

»I den første uge var det amerikanske hold som en grå mus med næst færrest testkilometer. Der var problemer med DRS, og de frygtede, at kørerne ville plyndre reservelageret på grund af risikoen for uheld i det dårlige vejr. I den anden uge rapporterede Kevin Magnussen, at bilens balance var god. Haas F1 VF-18 er karakteriseret ved at være nem at køre og nem gøre hurtigere,« skriver Auto Motor und Sport.

Vis mere

Sky Sports

Det engelske TV-medie har rettighederne til Formel 1 og er derfor stærkt repræsenteret i pitlane. Her ser man lige nu Kevin Magnussen og Haas som den mest iøjefaldende outsider på startgridden i Melbourne.

»Haas er potentielt feltets bedste bud på en outsider i de første løb. De er sammen med McLaren og Renault det hold, som er rykket mest frem over vinteren,« konkluderer SkySports og fortsætter:

»Ligesom Mercedes kørte Haas ikke på hypersoft. Deres opsigtsvækkende omgange blev sat på supersoft, som blev brugt under Haas' kvalifikations-simulation. Teamchef Günther Steiner forklarer holdets lave 1.18-tider med, at de fik deres dæk til at fungere på banen i Barcelona. Det var noget, som eksempelvis rivalen i midterfeltet, Williams, kæmpede med.«

Vis mere

Autosport

Det anerkendte motorsportsmedie Autosport kan næsten ikke komme sig over det granatchok, som Kevin Magnussen gav dem, da han krydsede målstregen i raceren i Barcelona.

Farten var så overraskende, at Autosport næsten ikke vil tro det, som stopuret viser.

»Ser man på tiderne og parrer dem med forskellen på Pirellis dæk, viser den en bizar rækkefølge med Haas i toppen. Selvom det øjensynlig ikke bliver sådan (i Melbourne, red.), så bør deres fart i testen ikke blive fuldstændig afskrevet,« skriver Autosport.

De hæfter sig især ved den konstante fart, som Haas viste, da Kevin Magnussen og Romain Grosjean forsøgte at simulere en hel løbsdistance.

»Haas har været meget imponerende under testen, og det endte med femtebedste tid på supersoft-dækket og mere opløftende, så matchede deres fart på de lange ture Force India. Ser du efter et midterhold, der kan overraske, så kan det amerikanske team meget vel blive det,« analyserer Autosport.

Vis mere

BBC

Hos BBC har ledende Formel 1-skribent, Andrew Benson, sat sig ned og regnet på tiderne. Han mener at vide, at Haas reelt er det fjerde bedste hold lige nu.

»Magnussens tid var især imponerende. Den var 1,2 sekunder langsommere end Sebastian Vettels Ferrari, selvom den kørte på supersoft. Det dæk menes at være minimum et sekund langsommere end de hypersoft-dæk, som tyskeren kørte med. Danskerens teamkammerat Romain Grosjean kom tæt på Magnussens tid dagen efter,« konstaterer Andrew Benson og tilføjer:

»Det vil være en gigantisk overraskelse, hvis Haas er så hurtige, når det gælder. Men teamet blev hos et rivaliserende hold beskrevet som ’det fjerdehurtigste af alle’.«

Vis mere

Joe Saward, mangeårig Formel 1-skribent

Joe Saward er en af sværvægterne i mediecentret i Formel 1, og han formidler al sin viden på sin hjemmeside, JoeBlogsF1.com.

Joe Saward har også haft gang i et avanceret regnestykke, hvor han fraregner deltatiderne – tidsforskellen i hurtighed på en enkelt omgang – fra de hurtigste omgangstider. Således konverterer Joe Saward danske Kevin Magnussens omgang på 1.18.360 til en faktisk tid på 1.17.060, når han tager højde for de 1,3 sekunders forskel, som dækproducent Pirelli vurderer, er forskellen fra supersoft til hypersoft.

»Jeg var meget overrasket over at opdage, at min liste over justerede omgangstider viste navnet Kevin Magnussen i toppen med hans Haas-Ferrari,« skriver en næsten vantro Joe Saward og fortsætter:

»Jeg rystede på hovedet, regnede på det igen og fik same resultat. Så forsøgte jeg med Lewis Hamilton. Han kørte 1.18.400 på ultrasoft, og da jeg trak 0,7 sekunder fra, skulle den bringe hans tid ned på 1.17.77. Øh, det ville så stadig være 7/10 efter Magnussens bedste tid.«