BT´s Formel 1-korrespondent uddeler sine 2017-priser.

Hvem havde den sjoveste bemærkning, hvem havde den værste motor, og hvem skal have prisen for at brokke sig for meget over en hel sæson?

BTs trofaste Formel 1-korrespondent Peter Nygaard uddeler priserne lige her:

ÅRETS KØRER: Lewis Hamilton

Foto: CLIVE MASON
Vis mere

Glem hans underlige opførsel, hans irriterende hunde, bling-bling udstyret og den suspekt finansierede privatjet: Lewis Hamilton kørte en fantastisk sæson i en Mercedes, der for en gangs skyld ikke var overlegen.

ÅRETS TEAM: Renault

Foto: FERNANDO BIZERRA JR
Vis mere

Det var synd, at man ’ofrede’ 2016-sæsonen (og dermed Kevin Magnussen) for at fokusere på 2017. Men overordnet set var strategien rigtig: Renault avancerede fra niende- til sjettepladsen i konstruktør-VM. Og de stopper ikke der…

ÅRETS BEDSTE MOTOR: Mercedes

Foto: VALDRIN XHEMAJ
Vis mere

Mercedes har – fire år inde i det nuværende reglement – stadig den bedste motor i Formel 1. Udviklingskurven har toppet, men det lykkes stadig tyskerne at finde ’nye’ hestekræfter, der bevarer afstanden til Ferrari og Renault.

ÅRETS DÅRLIGSTE MOTOR: Honda

Foto: LYNN BO BO
Vis mere

Tungere, tørstigere, svagere og mere skrøbelig end motorerne fra Mercedes, Ferrari og Renault: For tredje år i træk kom japanerne med en motor, der var markant dårligere end konkurrenternes.

ÅRETS SKILSMISSE: McLaren-Honda

Foto: Jared C. Tilton
Vis mere

De drømte om at gentage det succesrige partnerskab fra 1980´erne og 90´erne, hvor de vandt VM-titler på samlebånd med Alain Prost og Ayrton Senna. Men efter tre års mareridt er McLaren og Honda nu gået hver til sit – begge parter med grimme ridser i renomméet.

ÅRETS BIL: Ferrari SF70H

Foto: CLIVE MASON
Vis mere

Igennem store dele af sæsonen havde Ferrari faktisk den bedste bil i feltet. Men man formåede ikke at udvikle den i samme tempo som Mercedes – og de sidste VM-chancer forvandt, at Vettel eliminerede hele teamet på de første meter af Singapores Grand Prix.

ÅRETS ROOKIE: Esteban Ocon

Foto: FRANCK ROBICHON
Vis mere

Den unge franskmand var reservekører for Kevin Magnussen hos Renault sidste år, hvor han også kørte en håndfuld løb for det lille Manor-team. I år fik han en fuld sæson hos Force India, og udfordrede næsten omgående sin erfarne teamkammerat Sergio Perez. Ocon er en af fremtidens superstars.

ÅRETS COMEBACK: Robert Kubica

Foto: ATTILA KISBENEDEK
Vis mere

Syv år efter han omtrent mistede højre arm i en rallyulykke vendte polakken i år tilbage til Formel 1. Han testede både for Renault og Williams, og er nu favorit til en plads i det engelske team i 2018.

ÅRETS CRASH: Ferrari i Singapore

Foto: DIEGO AZUBEL
Vis mere

Sebastian Vettel ødelagde definitivt Ferraris hensygnende VM-chancer med en over-aggressiv start i Singapore. Det efterfølgende crash sendte også teamkammerat Kimi Raikkonen, Max Verstappen og Fernando Alonso ud af løbet.

ÅRETS TEAMCHEF: Guenther Steiner


Sympatisk. Empatisk. Humoristisk. Og han bakker sine kørere op. Haas-chef Guenther Steiner er alt det som Kevin Magnussens hidtidige F1-bosser ikke var.

ÅRETS SKUFFELSE – KØRERE: Jolyon Palmer

Foto: DIEGO AZUBEL
Vis mere

Englænderen viste i slutningen af 2016 tegn på, at han havde knækket koden til Formel 1. Men i første halvdel af 2017 fik han lige så store bøllebank af sin nye Renault-makker Nico Hülkenberg, som Kevin Magnussen gav ham sidste år. Selvom det blev gjort uendeligt u-elegant, var det ingen overraskelse af Renault droppede Palmer i eftersommeren.

ÅRETS SKUFFELSE – TEAMS: Ferrari

Foto: Mark Thompson
Vis mere

Når man i store dele af sæsonen har årets bedste bil, er det ikke nok at blive nummer to i VM. Ferrari ødelagde i høj grad selv teamets bedste VM-chance i mange år. At arrogancen så også krøb ind i teamet, pyntede ikke på billedet.

ÅRETS OVERHALER: Kevin Magnussen

Foto: ANDREJ ISAKOVIC
Vis mere

Kevin Magnussen leverede tre af årets bedste overhalinger – alle tre gange mod Felipe Massa: I Aserbajdsjan (hvor han snuppede brasilianeren og Nico Hülkenberg  i ét hug), i Singapore og i Japan. Det var verdensklasse. Hver gang!

ÅRETS BEDSTE IDÉ: Formel 1 i København

Foto: Thomas Lekfeldt
Vis mere

Det er en fantastisk ide og F1-folket er vilde med den – i paddocken glæder man sig allerede til at komme til København i sommeren 2020. Nu kan kun bagstræberiske politikere ødelægge drømmen. Glem alt om fodbold-VM og OL – Formel 1 vil blive den største sports og kultur-begivenhed på dansk jord. Nogensinde!

ÅRETS DÅRLIGSTE IDÉ: Halo

Foto: Andrew Boyers
Vis mere

Den nye sikkerhedsbøjle omkring cockpittet, der indføres i næste sæson er upopulær hos fans og mange af kørerne. Fremtiden vil vise, om halo-bøjlen øger sikkerheden. Den pynter i hvert fald ikke…

ÅRETS BEMÆRKNING: ”Suck My Balls”

Foto: DIEGO AZUBEL
Vis mere

Hvis man afbryder et live-interview på TV med Kevin Magnussen, må man være forberedt på at få svar på tiltale. Dét lærte Nico Hülkenberg i Ungarn. Ikke det mest elegante sprog fra K-Mags side. Men yderst effektivt…

ÅRETS BROKKERØV: Romain Grosjean

Foto: TOSHIFUMI KITAMURA
Vis mere

Kevin Magnussens teamkammerat brugte alt for meget energi på at brokke sig over sine bremser. Magnussen havde samme bremser, brokkede sig sjældent – og kørte ofte hurtigere.

ÅRETS STARTER: Kevin Magnussen

Foto: Jose Mendez
Vis mere

Ikke fordi han er dansker – men K-Mag leverede starter og første-omgange, der var bedre end alle andres i 2017. Kun Lance Stroll vandt flere placeringer på første omgang end Kevin Magnussen. Der blev taget store chancer, men som regel gik det godt. Sidst på sæsonen klappede fælden dog i både Brasilien og Abu Dhabi.