Inden sæsonen anså alle Christian Lundgaard som en af favoritterne i Formel 2-mesterskabet 2021. Han havde leveret en god debutsæson i klassen i 2020, og i år skulle han så udnytte sin erfaring, vinde mesterskabet og være klar til Formel 1 i 2022.
Tre måneder senere ser alting anderledes ud. Han har kun scoret point i tre af ni løb og ligger på den samlede 13.-plads i mesterskabet med 18 point – 65 point færre end den førende Guanyu Zhou.
Hvad er gået galt? Det er hverken bilen eller teamet. Det viser de resultater, Lundgaards teamkammerat, Théo Pourchaire, har leveret.
Nej – det handler i mine øjne om noget så banalt som held og uheld. Og om Lundgaard selv.
Lundgaard er kommet ind i en nedadgående spiral, hvor uheld er blevet forstærket af personlige fejlPeter Nygaard, B.T.s Formel 1-korrespondent
Christian Lundgaard har været forfulgt af uheld. De har naturligvis påvirket ham, og han er kommet ind i en nedadgående spiral, hvor uheldene er blevet forstærket af personlige fejl.
Det spiller måske også en rolle, at Lundgaard for første gang i karrieren har en teamkammerat, der virkelig udfordrer ham.
I Formel 4, Formel Renault 2.0, Formel 3 og sidste år i Formel 2 var danskeren den absolut dominerende kører i sit team.
I år har han fået Formel 2-rookien Théo Pourchaire som makker hos ART Grand Prix. Den blot 17-årige franskmand har ofte haft alt det held, Lundgaard har manglet. Og ved sætte poleposition og vinde ved sin første optræden i Monte Carlo understregede Pourchaire, at han kører en stor fremtid i møde.

Han har indtil nu vist sig mere stabil og ofte hurtigere end den mere erfarne Lundgaard. Det har skabt en ny magtbalance hos ART Grand Prix, hvor det hører med i billedet, at Fred Vasseur ejer en stor del af teamet. Altså den Vasseur, der i dag er teamchef for Alfa Romeo i Formel 1. Og hvilket talentprogram er Pourchaire tilknyttet? Yeps – Alfa Romeos.
Lundgaards position i Alpine Academy er også under pres. Indtil for nylig blev han anset som akademiets bedste bud på en fremtidig Formel 1-stjerne. Men med en flot, moden start på årets Formel 2-sæson har kineseren Guanyu Zhou – der har massive økonomiske interesser bag sig – effektivt overhalet danskeren i akademihierarkiet.
Det samme har den 20-årige australier Oscar Piastri. Han kom med i akademiet sidste år, hvor han vandt Formel 3-mesterskabet i første forsøg. Han blev rykket direkte op i Formel 2, hvor han nu ligger på andenpladsen efter Zhou.
Alpine-ledelsen evaluerer Formel 2-sæsonen 2021 i sommerferien – det vil sige efter næste afdeling på Silverstone midt i juli. Evalueringen sker med henblik på 2022. Hvis man ser objektivt på det, vil jeg lige nu vurdere de tre førende akademikøreres umiddelbare fremtid således:
Lundgaard skal lave mirakler på Silverstone, hvis drømmen om Formel 1 2022 skal holdes i livePeter Nygaard, B.T.s Formel 1-korrespondent
Zhou – fortjener en chance i Formel 1. Kan man finde en plads til ham i et andet team? Ellers må han blive reservekører for Alpine med en række FP1-træninger på programmet.
Piastri? Er næppe klar til et fast sæde i Formel 1, men en ny Formel 2-sæson kombineret med en reservetjans i Formel 1.
Lundgaard? Uanset der er gode grunde til de manglende Formel 2-resultater, er det lige nu svært at se ham i en Formel 1-sammenhæng i 2022.
Det er bittert, for jeg er ikke i tvivl om, at Lundgaard fortjener en chance i Formel 1 – det viser hans tidligere resultater og den måde, Renault/Alpine har støttet han i nu fem år.
Men han skal lave mirakler på Silverstone, hvis drømmen om Formel 1 2022 skal holdes i live.