Formel 1-lærling Christian Lundgaards fremtid kan blive afgjort indenfor få uger. Det afslører Alpine F1 Teams talentchef, Mia Sharizman, overfor B.T.

Christian Lundgaard er stormet gennem juniorklasserne i international racing. Fra gokart til Formel 4 og to mesterskaber i 2017. Så rookie-titlen i Formel Renault 2,0 2018. Videre til Formel 3 i 2019 og derefter en imponerende Formel 2-debut sidste år.

Den køreplan Renault lagde for deres unge juniorkører – en Formel 1-debut i 2022 – så ud til at holde, og den nu 19-årige dansker startede 2021-sæsonen som titelfavorit i Formel 2.

Men i år er alting indtil nu gået skævt for Lundgaard

Sort uheld, forkerte pit-strategier og personlige fejl betyder, at han inden weekendens tredje afdeling af Formel 2-mesterskabet i Baku blot ligger på den samlede 12.-plads. 52 point efter den førende Guanyu Zhou, der ligesom Lundgaard er med i Alpine Academy (tidligere Renault Sport Academy, red.)

Er det stadig realistisk at håbe på et Formel 1-sæde til Lundgaard?

Alpine F1 Teams talentchef, Mia Sharizman, siger til B.T.:

»Det første skridt må være, at han klarer sig godt i Formel 2.«

Alpine F1 Team indsætter i år Fernando Alonso og Esteban Ocon. Alonso har en flerårig aftale med Alpine, og Ocon er efter en god sæsonstart i gang med at forlænge sin aftale. Det tyder ikke på, at der er plads til Lundgaard i 2022?

»Vores nuværende lineup ændrer ikke noget for Christian. Hvis han klarer sig godt i Formel 2, har vi både en kortsigtet og en langsigtet plan for ham.«

Overvejer Alpine at låne danskeren ud til at andet Formel 1-team?

»Som sagt: Først skal han levere resultater i Formel 2. Når de er på plads, vil vi se på en rolle i Alpine F1 Team – som reserve eller fast kører. Først derefter vil vi overveje at låne ham ud til at andet team. Hvis der er et ledigt, fast sæde i et andet team, er det en mulighed,« siger Sharizman.

Mia Sharizman har ingen kommentarer til rygterne om et samarbejde med Alfa Romeo/Sauber, hvor Fred Vasseur (th.) er chef.
Mia Sharizman har ingen kommentarer til rygterne om et samarbejde med Alfa Romeo/Sauber, hvor Fred Vasseur (th.) er chef. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Renault leverer i år kun motorer til sit eget Alpine-team, og det opfattes som en svaghed i forhold til talentudviklingen. Mens Mercedes har sat George Russell i lære hos Williams, og Ferrari har Mick Schumacher og Antonio Giovinazzi hos henholdsvis Haas og Alfa Romeo, har Alpine ikke nogen kundeteam, hvor man kan placere sine unge talenter.

»Det er noget, der er ude af akademiets hænder,« siger Sharizman.

»Akademiets opgave består udelukkende i at vurdere, udvikle og forberede unge kørere til Formel 1. Et kundeteam vil ikke være ensbetydende med en automatisk plads til et af vores talenter. Men det er klart, at det kan være en hjælp i hele spillet omkring motorer og kørere.«

I alle tilfælde er der lagt op til en beslutning om både Lundgaards og Zhous fremtid indenfor få uger.

»Vi vil evaluere Formel 2-sæsonen midt på sommeren, og så vil der blive taget beslutninger,« siger Sharizman.

Et rygte har antydet, at det nuværende Alfa Romeo-team fremover kunne køre med Renault-motorer, så der dermed ville blive skabt et juniorteam til Alpines akademikørere.

»Det har jeg ingen kommentarer til – og ingen idé om,« siger Sharizman til B.T.