Kevin Magnussen havde en skuffende eftermiddag på Haas-teamets hjemmebane Circuit of the Americas udenfor Austin i Texas. I USA´s Grand Prix kom danskeren i mål på 16.- og sidstepladsen blandt de fuldførende biler, og teamkammeraten Romain Grosjean gjorde det kun marginalt bedre på 14.-pladsen.

Danskeren startede i næstsidste række efter en forfejlet kvalifikation, hvor hans bil savnede vejgreb. Men heldigvis fandt man allerede lørdag aften årsagen til danskerens dårlige kvalifikationstid. På Circuit of the Americas bruger kørerne mange steder over curberne (’kantstenene’) for at få den optimale linje, og da Magnussen varmede op til sin kvalifikationsrunde, ramte han en curb så uheldigt, at bunden på hans bil blev beskadiget. Bunden skaber med en vakuum-effekt en stor del af bilens vejgreb, og med en ødelagt bund, var danskerens chanceløs, og hans bil sejlede rundt til startplaceringen bagerst i feltet.

Haas-mekanikerne fik repareret Magnussens bil inden starten, hvor danskeren kom godt af sted. Men allerede i første sving kom han i karambolage med Pascal Wehrlein (Sauber). Tyskeren forsøgte efterfølgende at synge med i det kor af kørere, der ustandseligt brokker sig over danskerens kørsel, men de mere neutrale dommere ville ikke engang undersøge episoden: »Vi så det – men behøver ikke se mere på det«, var konklusionen fra dommerne.

Sammenstødet kostede Magnussen en punktering, og han måtte derfor i pit allerede efter første omgang. Her valgte man at skifte alle fire hjul for at få det obligatoriske dæk-skifte overstået, og herefter var det meget langt til mål for danskeren i et som regel ensomt løb bagerst i feltet.

Mod slutningen forsøge Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) en optimistisk overhaling af Magnussen. De to biler ramte hinanden, og danskeren snurrede rundt og røg ned på sidstepladsen. Heller ikke i denne episode var dommene i tvivl om at danskeren var uskyldig, og Ericsson blev idømt fem sekunders tidsstraf for sin påkørsel.

»Magnussen var tydeligt foran da de kørte ind i svinget. Ericsson burde have givet ham plads, men undlod det, og han er derfor ansvarlig for sammenstødet,« hed det i en meddelelse fra dommerrummet.

I front tog Sebastian Vettel (Ferrari) føringen med en kanonstart, men efter få omgange havde Lewis Hamilton (Mercedes) nedkæmpet sig VM-rival. Englænderen dominerede herefter resten af eftermiddagen, og var i mål mere end 10 sekunder foran tyskeren. Kimi Raikkonen i den anden Ferrari fik tredjepladsen, der egentlig tilhørte. Max Verstappen (Red Bull-Renault), der var startet bagerst i feltet efter et motorskifte. Den unge hollænader tog med aggressiv manøvre tredjepladsen fra Raikkonen på sidste omgang, men blev efterfølgende idømt en tidsstraf, der gav placeringen tilbage til finnen.

»Det var en fantastisk dag, og det var et af de sjoveste løb, jeg har haft i lang tid. Og det er en af mine yndlingsbaner,« sagde Hamilton, der nu kan blive verdensmester 2017 med en femteplads i Mexico i næste weekend.

»”Jeg er ikke tilfreds - vi var bare ikke hurtige nok fordi vi ikke kunne få dækkene til at fungere,« konkluderede en skuffet Vettel.

Du kan genopleve hele grandprixet i LIVE-bloggen herunder: