Marcus Ericsson tager imod i Sauber-teamets lille hospitality-bygning i paddocken på Interlagos-banen i Sao Paulo. Han har netop deltaget i det officielle pressemøde op til Brasiliens Grand Prix, og nu er han klar til at tale med BT.

Svenskeren og Kevin Magnussen debuterede begge i Formel 1 i Auatraliens Grand Prix 2014. Også på mange andre områder, har Formel 1-feltets to ’vikinger’ krydset hinandens veje. For eksempel ramlede de sammen i både 2017-premieren i Australien og i USA´s Grand Prix for tre uger siden.

Men på trods af de to sammenstød synger den 27-årige svensker ikke med i det kor af Formel 1-kørere, der kritiserer danskerens aggressive stil

»Jeg har kendt Kevin længe, og jeg har ingen problemer med ham,« siger Ericsson, der i år kører sin tredje sæson for Sauber-teamet.

»Jeg har selvfølgelig også bemærket, at han er blevet kritiseret af et par andre kørere, men efter min mening har han ikke gjort noget forkert. Kevin er en ’tough’ kører, men han er også fair. Vi har haft et par uheldige episoder i år, hvor vi ramte hinanden og snurrede rundt, men den slags sker. Vi kæmper hårdt på banen, men vi er også gode til at snakke det igennem bagefter. Og lægge det bag os. I mine øjne er Kevin en god kører. Og en flink fyr.«

Fernando Alonso hævdede efter en episode med Kevin Magnussen i Malaysias Grand Prix, at de 19 andre kørere var enige om at danskeren kørte for aggressivt. Betyder Ericssons ord, at det højst handler om 18 kørere?

»Ja – præcis!« siger svenskeren med et smil.

Han er netop nu i en situation, som Magnussen kender alt for godt. Sæsonen er ved at være slut, og han har endnu ikke en aftale for næste år på plads.

Marcus Ericsson
Marcus Ericsson Foto: NELSON ALMEIDA
Vis mere

”Der er ikke noget nyt om 2018 endnu – desværre. Men det er klart, at jeg satser på at blive hos Sauber,” siger han.

»Det giver en masse pres, for man kører jo reelt for sin fremtid. Som Formel 1-kører er man altid under pres, men det øges bare, når man ikke har en kontrakt for den kommende sæson. Men personligt trives jeg under pres.«

Det er en interessant udmelding, for Kevin Magnussen lagde ikke skjul på, at de usikre fremtidsudsigter hos McLaren påvirkede ham negativt i slutningen af 2014.

»Det er lige omvendt for mig! Sådan har det været gennem hele min karriere. Der var tidspunkter i både Formel 3 og GP2, hvor det var alt eller intet – enten kom der nogle resultater, eller også var karrieren slut. Og det var præcis på disse tidspunkter, at jeg har kørt mine allerbedste løb. Sådan har det også været i Formel 1. Når presset er størst, præsterer jeg bedst – det er en af mine stærkeste sider. Måske skal jeg være bedre til hele tiden at sætte mig selv under pres,« griner han.

Ligesom Kevin Magnussen ofte må overlade sin bil til Ferrari-reserve Antonio Giovinazzi, har Ericsson ved flere lejligheder i år lånt sin bil ud til Ferrari-juniorkører Charles Leclerc.

»Man kommer lidt bagefter, men hvis man får en FP2-træning uden problemer, er man OK igen. Men der er selvfølgelig en risiko for, at et eller andet går galt i FP2 – så kan hele weekenden være ødelagt, fordi du ikke har FP1 at falde tilbage på,« fortæller Ericsson.

Mens Haas i år har kørt med Ferraris nyeste motorer, har Sauber af økonomiske hensyn måtte nøjes med 2016-motoren. Den forældede motor er ifølge Marcus Ericsson den primære årsag til, at Sauber-kørerne ofte har været isoleret i bunden af feltet.

»Det er svært at sige præcis, hvor meget den gamle motor hæmmer os. Men i gennemsnit handler det nok om et halvt sekund pr omgang. På nogle baner er det mere - på andre baner mindre. Og hvis man trækker det halve sekund fra, ville vi være med i den tætte kamp i midterfeltet. Så det er lovende i forhold til næste år,« siger han med henvisning til at Sauber kører med 2018-motorer i næste sæson.

»Jeg satser på at blive hos Sauber .Med den nye Ferrari-motor tror jeg på at jeg kan vinde ’Den Store Nordiske Krig’ mod Kevin i 2018!«