Den danske erhvervsmand Lars Seier Christensen var mandag til møde med Formel 1-toppen i London. Og der er nogle ting, der skal gøres, hvis det skal blive en realitet, at Kevin Magnussen og resten af de mange racerkørere skal køre løb i København.

Det fortæller han til BT.

»Hvis vi skal gennemføre så stort et arrangement i Danmark, er det nødvendigt med et samarbejde mellem det offentlige og private investorer. Min opgave i projektet bliver i første omgang at samle den private investering, og det vil jeg bruge de næste seks måneder på. Men inden jeg går i gang, var det vigtigt, at vi have politisk velvilje og opbakning fra Liberty Media, der ejer de kommercielle rettigheder til Formel 1-VM. Det var er rigtig positivt møde i London, og nu vil jeg bruge de næste seks måneder på systematisk at samle de nødvendige investorer. Det er et dyrt projekt, for vi skal både bygge banen og betale licens til Liberty. Jeg ville ikke nævne konkrete beløb, men der er flere hundrede millioner kroner,« forklarer Lars Seier Christensen.

Som BT kunne fortælle tidligere torsdag, er et dansk Formel 1 Grand Prix i Københavns gader nu en realistisk mulighed allerede i 2020.

Projektet blev mandag forelagt den nye Formel 1-ledelsen med Chase Carey i spidsen ved et møde i England.

Her var stemningen for det danske projekt så positiv, at de nødvendige afklaringer om forudsætningerne for et dansk Formel 1 Grand Prix fortsætter efter sommerferien.

Et muligt bane-forløb blev allerede i marts gennemgået af Formel 1-VM´s faste arkitekt, tyskeren Harman Tilke.

Det danske Formel 1-projekt tænkes gennemført som et offentligt-private-partnerskab under den ene eller anden form. Forarbejdet er sket i et nært samarbejde med Erhvervsministeriet, og ifølge Lars Seier Christensen bliver det ikke et problem at få en masse tilskuere til løbet.

»Formel 1-løb afholdes jo på den måde, at den lokale arrangør kun tjener penge på at sælge billetter – alle andre indtægter fra bande-reklamer og så videre, tilfalder Liberty. Men jeg tror ikke, at det blivrt noget problem at sælge billetterne til et Formel 1-løb i København: Husk på, der er fire nordiske kørere med i Formel 1-feltet i øjeblikket – og det tætteste løb i forhold til Skandinavien, er i Belgien eller Sydtyskland. For Formel 1-fans i de nordiske lande og Nordtyskland vil et København blive deres ’lokale’ bane,« siger han til BT og understreger, at et Formel 1-løb er noget af det største man turistmæssigt kan gøre for en by.

Det næste halve år skal han bruge på at finde ud af, hvem der skal være med fra det danske erhvervsliv.

»Heldigvis er der allerede en betydelig motorsportsinteresse i de kredse, og indtil nu har jeg kun fået positive tilbagemeldinger. Men det er klart, at der er et stykke fra at sige en ide er god til at der kommer penge på bordet. Vi har et stort stykke arbejde foran os,« siger han.

Det er endnu ikke afklaret præcist hvor i København banen kommer til at være, men Lars Seier Christensen vil kæmpe for, at det ikke bliver for yderligt i den danske hovedstad.

»Både vi og Liberty vil have den så centralt i København som muligt, og den skal gå forbi flere af byens vartegn. Men bane-arkitekten Herman Tilke siger, at det ikke bliver noget problem at konstruere en spændende bane midt i København,« siger den danske erhvervsmand.