23-årige Emilie Rath er den første danske kvinde i Formel 1, efter hun netop er blevet ansat som mekaniker hos Formel 1-teamet Manor

Emilie Rath fra Danmark står foran at skulle udleve sin barndomsdrøm. Hun er nu blevet en del af en eksklusiv og nøje udvalgt klub af mekanikere i Formel 1. Som den første danske kvinde nogensinde.

Det var bevidstheden om den virkelighed, der ramte Emilie Rath brat, da hun for tre uger siden forlod Manors fabrik i tårer med en underskrevet kontrakt. Men det var glædestårer, for det er et job, som kun de bedste og mest ihærdige mekanikere i verden får lov at prøve kræfter med.

Grædende af lykke gik Emilie Rath alene de 25 minutter det tager at komme fra Formel 1-fabrikken i den engelske by Banbury nord for London og hjem til sin bolig i samme område.

»Jeg tudede hele vejen ned gennem hovedgaden og hjem. Jeg var meget, meget glad. Og jeg fik vist sagt det til samtlige mennesker, jeg mødte på vejen. Det lyder rigtig cool, ik’? Men det gjorde jeg altså,« fortæller Emilie Rath til BT og griner.

Emilie Rath kunne næsten ikke fatte det, da hun blev ansat som Formel 1-mekaniker hos Manor-teamet.
Emilie Rath kunne næsten ikke fatte det, da hun blev ansat som Formel 1-mekaniker hos Manor-teamet. Foto: Sarah Christine Nørgaard
Vis mere

»Når Formel 1 er det eneste, jeg har fokuseret på, siden jeg var 14 år gammel, er det surrealistisk, når det pludselig sker,« tilføjer hun.

Emilie Rath havde første dag hos Manor mandag, og det var kulminationen på et mål, hun satte for sig selv for snart otte år siden. Og selv om Emilie Rath som kvinde er et særsyn som mekaniker i Formel 1, har hun aldrig tøvet med at gå efter drømmen.

»Det var mest i begyndelsen, at det var svært at være kvinde som mekaniker. Nu synes jeg, at det er en fordel. Når jeg går ned gennem pitten, ved folk, hvem jeg er, fordi jeg er let genkendelig. Nu har jeg været i denne her mandeverden i otte år og er blevet hærdet. Hvis jeg hurtigt sætter mine grænser, plejer der ikke at være problemer,« forklarer 23-årige Emilie Rath.

Hun nyder i denne uge sine sidste feriedage i Danmark, hvor familie og venner får et sjældent visit. Det seneste år har Emilie Rath boet i England, hvor hun har arbejdet for det professionelle motorsports-team Arden, der har racerbiler kørende rundt i klasserne lige under Formel 1.

Nu er Emilie Rath rykket skridtet videre op i den absolutte motorsportselite, hvor hun hos Manors Formel 1-team i første omgang skal gennemgå et minutiøst træningsprogram på syv måneder. Her bliver hun oplært i alle fabrikkens funktioner. I marts 2017 skal hendes chef afgøre, om hun er klar til at være en del af holdet, som arbejder på Formel 1-racerne ude til løb i hele verden.

Emilie Raths vej til Formel 1 begyndte med en almindelig mekanikeruddannelse, hvor hun undervejs blev hædret med en medalje og æren som en af landets bedste lærlinge. Herefter læste hun videre på specialuddannelsen autoteknolog i Aarhus og blev også tilknyttet Jan Magnussens racerteam i DTC som mekaniker.

Men det var arbejdet med at banke særdeles hårdt på dørene til de forskellige Formel 1-hold i årevis, der gjorde udslaget.

»Jeg har skrevet til Formel 1-fabrikkerne i fire år, hvor jeg har sendt mit cv og fortalt dem, hvordan det går med mig. Og selv om jeg ikke har fået svar, må mit navn være der et sted. Jeg har bestemt sørget for, at de mennesker, jeg gerne ville have skulle vide, hvem jeg er, ved det. Det har nok også hjulpet nu, da Manor har ringet til mig med et job. 50 procent af arbejdet har været at danne et netværk,« forklarer Emilie Rath.

Man kunne tro, at Emilie Rath var en af de her såkaldte ’drengepiger’, og at hendes far har stået og rodet med bilerne i baghaven i hendes barndom. Men det var ikke tilfældet. Emilie Raths far er afdelingschef i et stort dansk ingeniørfirma, og hendes mor er socialrådgiver.

»Der er ikke andre i familien, som skruer på biler. Jeg kan ikke rigtig forklare, hvor det kommer fra. Men sådan er det vel med passion. Det føles bare rigtigt for mig at arbejde med biler, og det er noget, jeg er god til,« siger Emilie Rath.

Emilie Rath blev allerede som 14-årig dybt fascineret af Formel 1 i fjernsynet
Emilie Rath blev allerede som 14-årig dybt fascineret af Formel 1 i fjernsynet Foto: Sarah Christine Nørgaard
Vis mere

Det var en oplevelse i tv, der bankede drømmen ind i hovedet på dengang 14-årige Emilie. Hun blev fascineret af pitstoppene i Formel 1, hvor mekanikerne nærmest angriber bilerne og skifter dæk på bilerne på under tre sekunder. Det tog hende med storm.

»Derfor var det også vigtigt for mig at gøre det klart for Manor, at mit mål er at komme på racerholdet. Det har ledelsen også forståelse for og har sagt, at jeg stille og roligt bliver sluset ind. Når man først er i Formel 1, kommer der mange muligheder. Så vi har et fælles mål om, at jeg skal være en del af racerholdet,« tilføjer Emilie Rath.

Den danske mekaniker er ikke gået på kompromis med målet om at nå sin drøm, og det har krævet ofre undervejs. Lange arbejdsdage og bopælen i England har kostet kæreste, venner og et savn af familien.

»Min arbejdsdag hos Manor hedder 8.30 til 17.30. Men det er en livsstil og ikke bare et job. Er bilen ikke færdig, må man blive, til den er færdig. Vi mekanikere ser hinanden mere, end vi ses med vores familier og venner, så vi har et specielt bånd,« fortæller hun.

»Jeg har ofret venner, og det har nok set lidt egoistisk ud for nogen, at jeg sådan er taget afsted med mine ting. Så personlige forhold har været et offer, jeg har måttet tage med. Der er heller ikke tid til en kæreste. Jeg har tid til at Skype med mor og far, og det er det,« tilføjer Emilie Rath, der til daglig bor i et stort hus med fem andre, hvor to af bofællerne også arbejder for Manor, mens én er ansat på Kevin Magnussens Renault-team.

Emilie Rath forklarer, at andre i branchen har en tendens til at finde sammen med en partner, der også har at gøre med motorsport, fordi der er en indbyrdes forståelse af, hvad det kræver at være en del af Formel 1.

»Men jeg er klar over, at kroppen kan ende med at sige fra, når man er ude at rejse 220 dage om året. Men lige nu har jeg et mål, og det er at komme på racerholdet. Og når man først er i Formel 1, er mulighederne uendelige. Det er en spændende ’familie’ at komme ind i,« siger hun.

Det har kostet venner for Emilie Rath at opnå drømmen om at blive mekaniker i Formel 1
Det har kostet venner for Emilie Rath at opnå drømmen om at blive mekaniker i Formel 1 Foto: Sarah Christine Nørgaard
Vis mere

At være mekaniker i Formel 1 kræver ikke kun en stor offervilje og et engagement ud over det sædvanlige. Det forventes også, at Emilie Rath er i god form for at kunne klare jobbet, der kan være stressende og uden megen tid til søvn.

»Det er jeg forberedt på, og jeg er i god form og har trænet en del pitstop hos mit tidligere team, Arden. Jeg løber meget, passer min styrketræning og holder min kostplan. Når muligheden for Formel 1 kommer, skal jeg ikke først til at blive klar, så er jeg klar,« siger hun og tilføjer:

»Jeg er meget striks med min mad og træning, så jeg kan tilbyde Manor den bedst mulige mekaniker. Hos de større team skal man træne hver dag, fordi der er nogle fysiske krav.«

Men det er ikke kun det fysiske, den danske mekaniker nørder med. Hun har også en foretrukken del på bilen, hun gerne vil have ansvaret for hos Manor med tiden.

»Jeg er rigtig god til at være mekaniker på bilens front. Det er, fordi jeg som pige har mindre hænder. Sådan en racerbil har måske kun to små huller, man skal ned igennem for at arbejde med bilens pedaler og støddæmpere. Det er meget småt, og man kan ikke altid se, hvad man laver. Så de mekanikere med ’fede’ hænder kan ikke komme derned. Det er et område, jeg har det rigtig godt med,« siger hun.

I Formel 1 er kørerne og teamets nøglemedarbejdere ofte ansat til en millionløn. Og selv om lønnen som mekaniker ikke kommer helt op i det leje, er jobbet hos Manor bestemt ikke dårligt lønnet.

»Lønningerne og omstændighederne er gode, og firmabilerne er gode (Mercedes hos Manor, red.). De passer rigtig godt på deres mekanikere, men det er også, fordi vi lægger så meget arbejde i det. Når de kræver, at man som mekaniker er væk fra sin familie 220 dage om året, skal der også være nogle goder,« siger Emilie Rath:

»Men glamourøst vil jeg ikke kalde det. Ikke som mekaniker. Når man vinder, er det selvfølgelig fedt, men der er også de lange aftener, som man ikke ser og hører om. De tre timer, man får ude til løb, er dog rigtig fede,« tilføjer hun med et grin.

Jan Magnussen: ’Hun var superdygtig’


Jan Magnussen, far til Kevin Magnussen, havde Emilie Rath ansat som mekaniker i sit DTC-team i 2015-sæsonen. Han giver den danske mekaniker følgende skudsmål:

»Emilie er meget engageret, og hun havde en plan for, hvad hun gerne ville. Hun var helt ny hos os, og hun var superdygtig, og alle var vanvittigt glade for hende. Hun var den første pige, vi har haft i teamet, og jeg må sige, at hun var en kæmpesucces.«

»Hun havde en stor interesse for at lære om alle ting, var på hele tiden og hun knoklede dagen lang. Jeg må sige, at det er hurtigt, at hun er kommet til Formel 1, men det overrasker mig ikke.«

»Det er ikke unikt med kvinder i Formel 1 og international motorsport. Men der er langt mellem dem, der går så hårdt efter at nå til Formel 1, som Emilie gjorde. Emilies styrke er, at hun ikke er bange for at spørge. Hun var fed at arbejde med, og det var ærgerligt, at vi kun fik lov til det i et år. Men jeg er virkelig glad på hendes vegne.«