Kevin Magnussen fik en god ’første dag på jobbet’ hos det amerikanske Haas-team. En frustrerende formiddag med tekniske småproblemer kulminerede med F1-sæsonens første crash, da han ramte muren i sving 10. Men om eftermiddagen imponerede danskeren voldsomt med dagens fjerdebedste tid, og selvom det er alt for tidligt at vurdere styrkeforholdet i Formel 1-feltet 2017, var det en fornem start for Haas.

Efter at have kørt for de tidligere VM-vindere McLaren og Renault, er der ingen tvivl om, at Haas for Kevin Magnussen repræsenterer et skridt ned af den sportslige rangstige. Men samtidig er Haas-kontrakten en understregning af, at Magnussen nu har etableret sig i Formel 1-feltet.

Haas er således den første af Kevin Magnussens Formel 1-biler, der ikke er direkte eller indirekte støttet af Anders Holch Povlsen. Bestseller-ejeren har loyalt støttet Kevin Magnussens karriere helt fra Formel 3, og hans selskaber var repræsenteret på både McLaren- og Renault-bilerne. Hos McLaren, der dengang havde en sponsoraftale med Hugo Boss og derfor ikke kunne reklamere for Jack & Jones, var det internet-tøjhandlen ASOS, og hos Renault kørte man med store Jack & Jones-mærker på bilen.

Der er stadig Jack & Jones-logo på Kevin Magnussens køredragt, men nu er der tale om en personlig aftale, hvor teamet ikke er direkte involveret.

Kevin Magnussen har aldrig været ’betalingskører’ i klassisk forstand – hans McLaren- og Renault-kontrakter var ikke direkte afhængige af det økonomiske input fra ASOS og Jack & Jones. Men alle F1-kørere ’handles’ som kommercielle pakker, hvor mange ingredienser indgår. Kørerens evner bag rattet vejer naturligt tungt i pakken, men personlige sponsorer, nationalitet og PR-evner indgår også.

Med Haas-kontrakten er der ændret afgørende i Magnussens pakke. Her er evnerne bag rattet altafgørende – han her ingen sponsorer med til teamet, og hans nationalitet er kun et handicap. Danmark er et minimalt marked for de multinationale selskaber, der er med i Formel 1, for i forhold til det globale marked sælges der hverken særligt mange Renault-biler eller Haas-værktøjsmaskiner i Danmark.

Det er en kæmpe anerkendelse af Kevin Magnussens talent, at han nu er en af de relativt få kørere i Formel 1-feltet, der har personligt talent som den omtrent eneste ingrediens i sin kommercielle pakke.

Men fraværet af danske sponsorer på Haas-raceren øger også presset på Kevin Magnussen. Mens McLaren og Renault måtte se deres sponsorindtægter fra henholdsvis ASOS og Jack & Jones forsvinde, da holdene valgte at stoppe samarbejdet med danskeren, behøver Haas ikke tage den slags hensyn.

Derfor skal Kevin Magnussen levere resultater i 2017. Sådan er det for alle Formel 1-kørere, men i modsætning til mange af sine direkte konkurrenter, har danskeren ikke økonomiske muskler til at understøtte sit talent.

Bedømt ud fra hans begyndelse på 2017-sæsonen har han heller ikke brug for det.