Hold-politik er en af (de store) forhindringer for, at Haas kan blive et topteam i Formel 1.

Det fastslår BTs Formel 1-korrespondent Peter Nygaard søndag i en chat med BTs læsere.

For Kevin Magnussens arbejdsgiver er ikke et såkaldt fabrikshold (der selv producerer alt fra chassis til motor til racerne) og er derfor afhængig af motorleverancer fra et andet team. Haas kører således med Ferrari-motorer.

Flere læsere spurgte dog, hvorfor Haas ikke alligevel kan etablere sig i toppen som eksempelvis Red Bull, der har været et topteam i flere år, selv om holdet får sine motorer fra Renault.

»Det kan de også - det kræver bare en enorm kapital-indsprøjtning,« svarede Peter Nygaard:

»Og så har det også haft betydning, at Renault ikke for alvor have egne F1-ambitioner, da Red Bull var på toppen. Ferrari vil ikke på samme måde tillade et kunde-team at vinde over deres eget team.«

Peter Nygaard blev også spurgt om, hvad der har overrasket ham positivt og negativt i den hidtidige Formel 1-sæson.

Her er hans top- og flop-lister:

  • Positivt: Esteban Ocon (ny mand i Force India), Valtteri Bottas (ny mand i Mercedes), Force India, Ferrari og Haas.
  • Negativt: Jolyon Palmer (Renault-kører), Stoffel Vandoorne (ny mand hos McLaren) og McLaren.

Her kan du desuden læse Peter Nygaard store gennemgang af VM-favoritterne Sebastian Vettel og Lewis Hamilton - og hvorfor de ikke viser Formel 1-sporten respekt.

Søndag kl. 14 køres Ungarns Grand Prix, og det kan du selvfølgelig følge live her på BT.dk.

Læs hele chatten mellem Peter Nygaard og BT-læserne herunder: