Kommentar:

Kevin Magnussen kan i denne weekend fejre sit et-års jubilæum som officiel Formel 1-kører. Det var i Texas, at han op til USAs Grand Prix 2013 blev annonceret som McLaren-kører.

Det er derfor et oplagt tidspunkt at se tilbage – se på plusser og minusser i Kevin Magnussens regnskab for et år i Formel 1.

Plusserne først.

MELBOURNE: Det var set i bakspejlet en af de vildeste over-præstationer i moderne Formel 1-historie – og en af de bedste debuter nogensinde. Andenpladsen i premiereløbet i Melbourne, Australien var heldig i den forstand, at McLaren var mere ’klar’ til sæsonstarten end næsten alle andre team. Men Magnussen udnyttede den uventede chance optimalt.

KVALIFIKATION: I skrivende stund har Magnussen været hurtigere end sin teamkammerat Jenson Button i ni ud af 16 kvalifikationer. I kamp med en erfaren eksverdensmester er det en præstation, der næsten ikke kan vurderes højt nok. Og uden de dumme uheld i Barcelona, Budapest og Sotji havde stillingen ikke været 9-7 til danskeren – så havde der stået 12-4. Respekt!

STARTEN: Er der nogen, der har vundet flere placeringer på første omgang end Kevin Magnussen i 2014? Jeg tror det ikke. Danskeren har på kun en enkelt sæson etableret sig som den måske bedste starter i feltet. Og det er sket uden særligt mange af de buler, der ofte følger med aggressive udlæg. (Note til Felipe Massa: Du bad selv om de kolbøtter i Hockenheim, og du ved det!)

Men der er også minusser.

SMÅ FEJL: Det er ikke uventet fra en debutant, men der har været en række småfejl fra Kevin. Det er ikke fejl, der boner ud på TV-skærmen med smadrede McLaren-racere, men fejl omkring kørestil, strategi, dæk-management og set-up, der næsten udelukkende registreres på teamets indre linjer. Det er fejl, offentligheden sjældent hører om – men det er også de fejl, der har fået McLaren-ledelsen til at tøve omkring 2015-planerne.

UNDERVURDEREDE BUTTON: Magnussen indrømmer det selv: Han undervurderede teamkammerat Jenson Button. Den mest erfarne kører i feltet har aldrig været en af de ultimativt hurtigste – men han er måske den klogeste. Derfor har han nu mere end dobbelt så mange point som danskeren. Men Button kan ikke noget, Magnussen ikke kan lære. Det tager bare længere tid end forventet.

OVER-AGGRESSIV: Jo – der har været episoder, hvor Magnussen har været for aggressiv. Bag rattet skal beslutninger tages med 300 km/t, og det handler tit om instinkt. I det store billede har han kørt en moden debutsæson, men ved et par lejligheder – som da han med topfart pressede Alonso ud på græsset i Belgien – har han været for aggressiv eller for utålmodig. Men det handler også om erfaring: Instinktet skal finjusteres til Formel 1 – til verdens bedste konkurrenter og strengere dommere end i juniorklasserne.

Facit efter plusser og minusser: Kevin Magnussen er fremtidens mand i McLaren-teamet. Hører du efter, Ron Dennis?