KOMMENTAR

Kevin Magnussen kørte et strålende malaysisk grandprix. Fra en startposition bagerst i feltet leverede han endnu en gang en fantastisk første omgang. Den aggressive stil viste han også senere i løbet i en række infights med blandt andre Fernando Alonso.

Kevin Magnussen gav sig ikke en millimeter, men der var hele vejen igennem tale om et rent, men råt race. Og som Kevin Magnussen for nylig sagde:

»Jeg er ikke i Formel 1 for at få venner.«

Det fik han heller ikke søndag. Men han fik masser af respekt - modvilligt fra kollegaerne og begejstret fra alverdens Formel 1-fans, der elsker en aggressiv kører. Magnussen lå hele løbet igennem foran Haas-teamkammerat Romain Grosjean. Jeg er ikke i tvivl om, at danskeren er en bedre racerkører end franskmanden, men jeg er også nødt til at sige, at Grosjean er en bedre kvalifikationskører.

For Magnussen burde have slået ham i kvalifikationen. Hans forberedelser var på grund af den missede FP1-træning dårlige, men Grosjeans var decideret katastrofale, efter han i FP2 fik smadret sin bil.

Alligevel var Magnussen en tiendedel sekund efter franskmanden, og hans samlede kvalifikations-regnskab mod Grosjean ser ikke godt ud.

Men det skyldes, at Grosjean er en formidabel qualifier: Gang på gang ser vi Magnussen være hurtigste Haas-kører under den afsluttende træning og ofte også i det første kvalifikations-forsøg. Men til slut forbedrer Grosjean sin tid markant og slår danskeren.

Her er noget, Magnussen kan lære: Grosjeans 'do-or-die'-omgange er simpelt hen blandt de bedste i Formel 1.

I Malaysia blev der forhandlet hårdt for at få de sidste sæder i 2018-feltet fordelt. Mercedes, Ferrari, Red Bull, Force India og Renault har deres lineups på plads, og det er kun et spørgsmål om tid, inden McLaren annoncerer, at Fernando Alonso fortsætter.

Haas er i princippet også på plads, men jeg ville gøre mit job dårligt, hvis jeg overhørte paddock-rygterne.

Som tidligere nævnt forsøger Ferrari at finde pladser til begge deres junior-kørere. Charles Leclerc synes på plads hos Sauber (her i Malaysia kørte han FP1 for det schweiziske team, og det gør han også i tre af de sidste fem løb).

Men Ferrari vil også finde et 2018-sæde til Antonio Giovinazzi. Indtil Gene Haas midt på sommeren meddelte, at Magnussen og Grosjean fortsætter, var det amerikanske team den naturlige destination for den unge italiener, der igen i denne weekend kørte FP1-træningen i Magnussens bil. Men i Maranello forstod man åbenbart ikke skiltet med 'alt optaget'.

I de seneste uger har man igen spurgt Haas, om man dog ikke kunne finde en løsning for Giovinazzi.

Jeg talte søndag med teamchef Günther Haas om rygterne, og han slog fast:

»Jeg vil ikke sige, at Ferrari presser på, men de har spurgt - og det er jo deres job. Men jeg måtte fortælle dem, at vi allerede har to kørere til 2018.«

End of story: Kevin Magnussen og Romain Grosjean kører Haas i 2018.

For Gene Haas har Giovinazzi rent økonomisk været et ligegyldigt bekendtskab: Italienerens FP1-deltagelser har måske reduceret Haas' motorregninger fra Maranello, men det har omvendt også kostet VM-point og dermed indtægt fra Formel 1-organisationens pulje med tv-penge. Internt i Haas-teamet er man helt klar over, at Magnussens pointregnskab havde set bedre ud, hvis han havde kørt de FP1-træninger, hvor Giovinazzi lagde beslag på hans bil.

Ferrari fortsætter arbejdet med at placere Giovinazzi.

Den øverste Ferrari-boss Sergio Marchione besøgte for nylig Sauber-hovedkvarteret i Schweiz.

Det hemmelige besøg handlede ifølge mine kilder om, hvorvidt man kunne finde plads til både Leclerc og Giovinazzi. Men det er alt sammen ikke Kevin Magnussens problem - det er herligt, at Kevin Magnussen efter tre år i træk at have gennemlevet nervepirrende silly seasons ikke er i spil i år.