KOMMENTAR

MED ET MODENT, veldisponeret og tilpas aggressivt kinesisk grandprix fik Kevin Magnussen sat sine kritikere på plads. Den flotte ottendeplads på Shanghai International Circuit var det perfekte svar til de ' eksperter', der dømte ham hårdt efter den problematiske sæsonstart i Australien for 14 dage siden.

BEVARES - AUSTRALIENS Grand Prix var ikke den optimale begyndelse på K-Mag's Haas-karriere. Men problemerne var hverken værre eller anderledes end dem, der rammer alle Formel 1-kørere et par gange hvert eneste år. Man kommer bagud med et fejlslagent setup-forsøg, man forsøger at indhente det tabte, man oversatser, man ender i sandkassen. Og man kommer før eller siden op på hesten igen.

DERFOR VAR DET måske mentalt, at Kevin Magnussen brillerede allermest i Kina. I 2016 kørte Romain Grosjeans Haas-teamkammerat Esteban Gutierrez fra den ene krise til den anden, og mexicaneren gravede sig ned i et dybere og dybere hul. Med den start Magnussen fik i Australien for 14 dage, ville det ikke være underligt, hvis teamchef Günther Steiner frygtede, at noget lignende kunne ske med danskeren. Men da Magnussen ankom til Shanghai, havde han effektivt kastet oplevelserne i Melbourne over skulderen, og Steiner fortalte mig, hvor imponeret han var over danskerens indstilling.

OG SELVFØLGELIG HAVDE Magnussen ikke pludselig lært, hvordan man kører Formel 1 i løbet af de 14 dage, der var gået mellem løbene i Australien og Kina. Lige så lidt som han havde glemt det i de uger, der gik, fra han var betydeligt hurtigere end Grosjean under vinter-testene, til han ankom til Australien.

KEVIN MAGNUSSEN FORTJENER sin plads i Formel 1-feltet - også selv om der med jævne mellemrum vil være fejl og dårlige dage. Det er helt normalt i en sport, hvor det hele tiden handler om at afsøge grænser for sig selv og sin teknik, og hvor resultaterne måles i tusindedele sekunder.

PÅ GRUND AF regn og tåge var weekenden i Kina en kaotisk affære, men alligevel tegnedes et billede af, at Haas-kørerne er ganske jævnbyrdige. Kevin Magnussen er blandt andet hyret til at sætte Romain Grosjean under pres, og det gjorde han allerede fra dag ét under vinter-testene. Men i sæsonpremieren i Australien for 14 dage siden var franskmanden af forskellige grunde frustrerende langt foran danskeren: Grosjean startede fra sjette position, mens Magnussen var tilbage på 17. pladsen.

Kevin Magnussen i Shanghai.
Kevin Magnussen i Shanghai. Foto: LYNN BO BO
Vis mere

HER I KINA ændrede billedet sig totalt. Magnussen kvalificerede sig som nummer 12, mens Grosjean startede fra 19. position. Men det er svært at sammenligne de to Haas-kørere, for mens Magnussen havde hovedparten af teamets problemer i Australien, var det Grosjean, der fik en forfejlet kvalifikation i Kina. Bedømt på sektor-tider er det stadig Grosjean, der er hurtigste Haas-kører, men det vigtige er, at forskellen gradvist bliver mindre og mindre.

KINAS GRAND PRIX afslørede, at Romain Grosjean og Haas-raceren nærmest overpræsterede med en sjetteplads på start-gridden i Australien. Det var en forrygende flot omgang af franskmanden i Albert Park, men Shanghai International Circuit gav et mere reelt billede af styrkeforholdet i Formel 1 2017. De tre storhold Mercedes, Ferrari og Red Bull er i en klasse for sig, og Williams er rent teknisk det førende team i midterfeltet. Herefter er det dagsformen, der afgør, hvem der får VMpoint, og selvom Haas har langt mindre resurser end de direkte konkurrenter Force India, Renault, Toro Rosso og McLaren, vil der efter alt at dømme komme weekender i foråret, hvor Magnussen og Grosjean er best-of-the-rest.

OG DET ER måske den allervigtigste konklusion weekenden i Kina: Efter et McLaren-team i frit fald i 2014 og et Renault-team i en decideret mellemsæson i 2016 er Kevin Magnussen endelig kommet til et Formel 1-team i fremgang.