Foto: JOSE JORDAN

KOMMENTAR

Vinterens sidste Formel 1-test er i fuld gang. Den begyndte tirsdag med Kevin Magnussen bag rattet i Haas-raceren, der onsdag blev overtaget af Romain Grosjean. Indtil nu har de to teamkammeraters omgangstider været uhyre jævnbyrdige, og det er godt nyt til danskeren, der er den nye mand i teamet.

Som Kevin Magnussen fortalte mig i sidste uge: I Formel 1 bliver man altid målt op mod sin teamkammerat - han er den eneste med samme materiel og dermed den eneste rimelige målestok.

Derfor er det altid vigtigt at slå sin teamkammerat. Og for både Kevin Magnussen og Romain Grosjean er det ekstra vigtigt i år: Ingen af dem kan tåle at tabe den interne Haas-duel.

FØLG DAGENS TEST MED KEVIN MAGNUSSEN LIVE HER

For Kevin Magnussen handler det om, at han efter Jenson Button ('for gammel') og Jolyon Palmer ('for ny') endelig får den anerkendte teamkammerat, han længe har efterlyst. Hvis han skal holde liv i drømmene om VM-titler, skal han som minimum køre lige op med Grosjean i år. Kun sådan kan han igen bringe sit navn op på radaren hos de store teams.

Men Romain Grosjean, der fylder 31 i næste måned, har et lignende problem. Hvis Haas ikke skal blive sidste stop i en efterhånden lang Formel 1-karriere, skal han sætte danskeren effektivt på plads i år.

Et nederlag til danskeren i den interne Haas-duel vil tage luften ud af Grosjeans Formel 1-ambitioner. Jeg ved, at det er tidligt at tænke på 2018, men drømmescenariet er naturligvis, at Haas-duellen kommer til at handle om et Ferrari-sæde.

AUTO-PRIX-F1-TEST-ESP

Det er ikke urealistisk, at der er en ledig bil i Maranello til næste sæson, og Haas-kørerne bør i så fald stå højt på Ferrari-ledelsens tjekliste. Italienerne har via motorsamarbejdet adgang til Haas-kørernes data, og hvis man virkelig skal finde en ny kører til 2018, ville det være underligt, hvis man ikke kiggede lidt med, når Magnussen og Grosjean 'kører' for Haas i Ferraris simulator.

Hvem vinder så Haas-duellen 2017? Det er to rigtig gode kørere, der kommer i clinch - både Magnussen og Grosjean hører efter min mening til i den bedste halvdel af Formel 1-feltet.

Det bliver en spændende infight mellem Magnussen og Grosjean, og én ting er sikkert: De kører ikke begge to for Ferrari i 2018

Peter Nygaard, BTs Formel 1-ekspert

Og jeg tror på, at Magnussen efter en forhåbentlig kort indkøringsperiode i teamet kan slå Grosjean. På råt naturtalent vil jeg bedømme dem til at være lige gode, så jeg tror, kampen mellem Haas-kørerne bliver afgjort på det mentale plan.

24644424446464541

Med Magnussens problemer med at håndtere pres i specielt slutningen af 2014 lyder det måske underligt, men jeg mener, at danskeren er mentalt stærkere end Grosjean. Magnussen har udviklet sig enormt siden 2014, og samtidig har franskmanden altid virket relativt let at ryste. I sin første komplette sæson i 2012 var han en decideret kaospilot, og han er en af de meget få kørere, der har fået karantæne. Han kom styrket tilbage efter pausen, men han er en af de eneste i et felt af macho-typer, der åbent erkender, at han har arbejdet med en sportspsykolog.

Romain Grosjean er nu i langt bedre balance end i sine dage som kaospilot. Men han kom alligevel ind i en nedadgående, mental spiral, da han oplevede problemer med Haas-racerens bremser i 2016. Efter hvad jeg så i Barcelona under testen i sidste uge, er de endnu ikke løst, men læg mærke til, at hverken Esteban Gutiérrez i 2016 eller Magnussen i Barcelona-testen brokkede sig så meget over Haas-bremserne som Grosjean.

SPAIN FORMULA ONE TEST SESSIONS

Der er i mine øjne lagt op til en kamp mellem en kølig dansker og en varmblodet franskmand. I et ophedet midterfelt kan det kølige overblik blive afgørende for, hvem af Haas-kørerne der kommer videre efter denne sæson.

Det bliver en spændende infight mellem Magnussen og Grosjean, og én ting er sikkert: De kører ikke begge to for Ferrari i 2018.

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 9 kr.