Den øverste chef for Formel 1's ejere, Chase Carey, mødes med initiativtagerne Helge Sander og Lars Seier Christensen hos erhversminister Brian Mikkelsen. Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2018)
Den øverste chef for Formel 1's ejere, Chase Carey, mødes med initiativtagerne Helge Sander og Lars Seier Christensen hos erhversminister Brian Mikkelsen. Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2018) Foto: Liselotte Sabroe

KOMMENTAR

Formel 1-boss Chase Carey har i dag været i København for at drøfte en lang række ting med de danske promotorer og politikere. Det største problem skal dog klappes af internt i Danmark. Et problem, der kan spænde ben for Formel 1-drømmen.

Det handler om Formel E. VM-serien for eldrevne formel-biler, der begyndte i 2014 og nu kører sin fjerde sæson. Der ligger nemlig en dansk forespørgsel om et løb i København på Formel E-organisationens skrivebord.

I teorien ville det være fint med et Formel E-løb i København. Men i virkelighedens verden er der bare ikke plads til både Formel E og Formel 1 i København. Det kan blive svært nok at få lov til at afspærre en række gader til racerløb én gang om året. Der er naivt at tro på, at det kan lade sig gøre to gange årligt.

Derfor skal København vælge mellem Formel E og Formel 1. Det er simpelthen kun plads, økonomi og politisk velvilje til ét stort, internationalt racerløb i Københavns gader om året.

Der er ingen tvivl om at Formel E's grønne image umiddelbart passer bedre til København end Formel 1. I realiteten er der dog nok ikke den store forskel på den samlede forurening fra de to serier.

I det store miljøregnskab spiller racerbilerne på banen nemlig kun en mindre rolle. Det er de transportere og fly, der skal bringe Formel 1-og/ eller Formel E-feltet til København, der vil være de store syndere.

 

FOR-CANADIAN-F1-GRAND-PRIX

Og her tror jeg som antydet ikke, der vil være den store forskel på de to serier. Jeg går også ud fra, at det vil koste omtrent det samme at bygge banen til enten Formel 1 eller Formel E.

Selv om kortene holdes tæt til kroppen, er jeg sikker på, at løbsafgiften til Formel E vil være mindre end til Formel 1.

Ser vi på indtægtssiden, vil der være markant forskel: Billetindtægterne ved et Formel E-løb vil være langt mindre end i Formel 1. Og der vil komme langt færre udenlandske tilskuere - med behov for hotelovernatninger, restaurantbesøg, taxa og så videre - til Formel E end til Formel 1.

I virkelighedens verden er der bare ikke plads til både Formel E og Formel 1 i København

Peter Nygaard

Det bliver et kompliceret regnestykke, men mit gæt er, at Formel E vil kræve en større offentlig investering end Formel 1.

Samme konklusion er man åbenbart nået til i Montreal. Her har man siden 1978 afviklet et af sæsonens mest populære Formel 1-løb, og sidste år kom man også med i Formel E-kalenderen. Men borgmesteren har netop aflyst det planlagte 2018 Formel E-løb med henvisning til, at det blev for dyrt for byens skatteborgere.

Mens næsten alle lande i Formel 1-kalenderen er med år efter år, har der i Formel E's korte levetid været en voldsom udskiftning af løbene. På bare fire år har byer som Beijing, Miami, Moskva, London, Buenos Aires og Long Beach forsøgt sig med Formel E, men er allerede droppet ud af kalenderen igen. Måske en indikation af, at Formel E ikke er så attraktiv som ventet?

Kevin Magnussen: Ikke plads til venskaber i Formel 1

Og hvad er det, folk vil se? De langsommere Formel E-biler, der næsten alle besættes af navne, der er blevet tilovers i Formel 1? Eller Kevin Magnussen, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel og co. i planetens ypperste racerbiler? Jeg er ikke i tvivl om, at Formel 1 er den rigtige løsning for København. Det er synd for de spændende Formel E-planer - men måske kan de eksporteres til for eksempel Aarhus? I alle tilfælde skal der findes en løsning hurtigt. Og jeg ved, at der blev holdt et møde om problemet tirsdag.

Hos Chase Carey har København, Helge Sander og Lars Seier masser af medvind og goodwill i øjeblikket. Men hvis der bliver lokal fnidder om, hvorvidt der skal køres Formel E eller Formel 1 i byen, har han masser af alternativer.

 

SMS

Hitter på Facebook