Hvis Kevin Magnussen og Romain Grosjean mod alle odds var ramlet sammen under det amerikanske grand prix, vil det være skæbnens ironi: Det var præcis dét K-Mag i torsdags sagde, at de ikke ville gøre.

Magnussens udmelding var en reaktion på, at Haas-kørerne blev sammenlignet med Force Indias Sergio Perez og Esteban Ocon. De to teams er begge præget af meget jævnbyrdige kørere, der ofte kæmper om de samme placeringer. Men som Magnussens understregede, er der én afgørende forskel på Force India og Haas: Mens Perez og Ocon er stødt sammen flere gange og kostet teamet masser af point, er Magnussen og Grosjean mere team- end crash-kammerater.

Magnussens og Grosjeans første sammenstød var tæt på at komme under træningen. En misforståelse betød, at Magnussen følte Grosjean spærrede for ham, mens franskmanden omvendt syntes danskeren tog en unødig risiko var at overhale ham.

»Vil han ikke være venlig at flytte sig?« var Magnussens besked over pit-radioen, hvortil Grosjean ironisk replicerede: »Yderst intelligent manøvre fra Kevin.«

Men bare rolig: Der er ikke ved at udbryde ’borgerkrig’ i Haas-teamet. Magnussen og Grosjean lider bare som resten af feltet af den opfattelse, at alt skal kommenteres over pitradioen.

Den tid, da verdens bedste racerkørere reagerede på små bump på vejen ved at bide tænderne sammen, komme videre (og måske hævne sig diskret i næste sving), er definitivt forbi.

Der er et godt, konstruktivt klima mellem de to Haas-kørere. Det oplevede jeg senest i Japan for 14 dage siden, da teamet fejrede Kevin Magnussens fødselsdag. Grosjeans lille stunt med at smøre lagkage i K-Mags frisure (og den går danskeren altså meget op i!) var ikke gået, hvis der havde været et anstrengt forhold.

Og Grosjeans radio-ytringer er der vist ingen i Haas-teamet, der længere tager helt alvorligt. Franskmanden ved det godt selv: På sin special-lakerede hjelm til USA´s Grand Prix havde han en taleboble med teksten »Jeg brokker mig ikke!«.

Både Magnussen og Grosjean ved, at de er gode for hinanden. For Magnussen er Grosjean den anderkendte ’målestok’, han har efterlyst i sin hidtidige F1-karriere. Hvor Jenson Button hos McLaren blev opfattet som ’for gammel’ og Jolyon Palmer hos Renault bare blev anset som ’for langsom’, er Grosjean the real deal: En mand, som alle i paddocken ved er lynhurtig, og i disse år topper som racerkører.

For Grosjean er danskeren et tiltrængt wake-up call efter en 2016-sæson ved siden af den skuffende Estaben Gutierrez. Magnussens har sat franskmanden under et konstruktivt pres, og det er ikke mindst danskerens skyld, at Grosjean i år kører bedre end nogensinde.

Men uanset det gode indbyrdes forhold, er det vigtigt at slå sin teamkammerat. Magnussen og Grosjean drømmer begge om at komme videre til et topteam. Og de ved begge, at det sandsynligvis kun vil lykkedes for én af dem – én af dem vil blive set som ’taberen’ i den indbyrdes Haas-kamp.

Indtil nu vil jeg – men med Grosjeans større erfaring med både F1 og Haas-teamet i baghovedet – anse kampen som uafgjort. Afgørelsen falder i 2018.