Kevin Magnussen kom på grund af Antonio Giovinazzis fredags-crash baglæns ind weekenden her på Hungaroring. Og selvom han efter at have mistet hele fredagen kæmpede sig godt tilbage lørdag og søndag, er det mere hans – skal vi sige ’markante udtalelser’, jeg vil huske hans ungarske grandprix for.

Torsdag blev han ligesom de fleste andre kørere i feltet spurgt om en kommentar til den nye ’halo’-sikkerhedsbøjle, der skal introduceres fra 2018-sæsonen. De fleste var vist bange for at genere team, sponsorer eller FIA og sagde derfor en masse uden rigtig at sige noget. Men Kevin Magnussen talte lige ud af posen: ’Jeg er imod – sådan skal Formel 1 ikke være. Der er en grænse for, hvor sikkert Formel 1 skal være, hvis det også skal være spændende’, var dagens langt mest markante ’halo’-udmelding. Og den kom fra Kevin Magnussen

Kevin Magnussen kom på grund af Antonio Giovinazzis fredags-crash baglæns ind weekenden her på Hungaroring. Og selvom han efter at have mistet hele fredagen kæmpede sig godt tilbage lørdag og søndag, er det mere hans – skal vi sige ’markante udtalelser’, jeg vil huske hans ungarske grandprix for.

Torsdag blev han ligesom de fleste andre kørere i feltet spurgt om en kommentar til den nye ’halo’-sikkerhedsbøjle, der skal introduceres fra 2018-sæsonen. De fleste var vist bange for at genere team, sponsorer eller FIA og sagde derfor en masse uden rigtig at sige noget. Men Kevin Magnussen talte lige ud af posen: ’Jeg er imod – sådan skal Formel 1 ikke være. Der er en grænse for, hvor sikkert Formel 1 skal være, hvis det også skal være spændende’, var dagens langt mest markante ’halo’-udmelding. Og den kom fra Kevin Magnussen.

Jeg ved ikke, om jeg er enig med ham, men det var skønt at få et klart svar. Og antydningen af, at Formel 1 også kan blive for sikkert, gav ham nærmest legende-status blandt mine old-school kollegaer i medie-centeret.

Fredag fik Magnussen så sagt sin mening om Lewis Hamilton. Englænderen er ikke udpræget populær blandt sine kollegaer, men i en sponsor-styret verden er der ikke rigtig nogen, der siger noget. Undtagen Kevin Magnussen: ’Han kommer altid i vejen – det er der ikke noget nyt i. Det er ikke ulovligt, det han gør – det er bare respektløst’ sagde Magnussen om den tredobbelte verdensmester.

Jeg er sikker på, at der er mange af de øvrige kørere, der har samme mening. Men det er Kevin Magnussen der tør sige det. Respekt!

Lørdag kom så kom ’balls-gate’ – Magnussens svar på Renault-kører Nico Hülkenbergs provokation under et tv-interview efter løbet.

Lad være med at overvurdere betydningen af Kevins kække svar. O.k. – det var ikke den heldigste formulering på live-tv, men den faldt godt i tråd med Magnussens udtalelser torsdag og fredag. De viser, at han er et menneske af kød og blod – ikke en politisk korrekt PR-robot, der siger en masse uden at sige noget.

Alt for ofte sidder jeg tilbage efter et F1-pressemøde og kan ikke huske, hvad der blev sagt – fordi hovedparten har været ligegyldigheder. Sådan er Kevin Magnussen ikke – heldigvis. Han træder mere og mere i karakter som en af få kørere, F1-journalister faktisk lytter til med interesse. En naturlig afløser for typer a la Mark Webber, der også altid sagde, hvad han mente. Og kunne argumentere for sine synspunkter.

Og selvom amerikanske arbejdsgivere ofte er mere hellige end paven omkring deres ansattes opførsel, behøver Magnussen ikke frygte noget fra den front. Amerikanerne er også gode til business, og det er næppe forbigået de kreative Haas-folk, hvor stor en succes t-shirts med klassiske Kimi Räikkönen-citater (’Leave Me Alone – I Know What I´m Doing’) har været.

’Suck My Balls’-t-shirts i den officielle Haas merchandise kollektion? Ideen er hermed givet videre.

For det er i den afdeling, Kevin Magnussens kække svar til Hulken hører hjemme – i afdelingen for spøg og skæmt. En afdeling, hvor man hurtigt kommer videre og ikke hænger sig i bagateller.

Sent søndag aften, på vej ud af Hungaroring, løb jeg ind i Renaults pressechef Andy Stobbart. Vi blev gode venner sidste år, da Magnussen kørte for teamet. Vi behøvede ikke sige noget, da vi gik frem mod hinanden, men trak bare begge på smilebåndet.

’En meget lille storm i et meget lille glas vand,’ sagde Andy.

Og konkluderede så:

’Boys will be Boys’.