KOMMENTAR

Da jeg snakkede med Kevin Magnussen efter Brasiliens Grand Prix, kaldte han sammenstødet i første sving med Stoffel Vandoorne og Daniel Ricciardo for bad luck. Det var en passende beskrivelse af endnu et af de mange første-svings-sammenstød, der hører til dagens (u)orden i Formel 1, hvor alle ved, at de første 10 sekunder er dér, hvor der kan vindes flest placeringer.

Kevin Magnussen har de seneste mange måneder vundet mange placeringer i de sekunder - og taget tilsvarende mange chancer. Nu blev det så hans tur til at blive ramt af bad luck. Ærgerligt - men lad os komme videre til VM-finalen i Abu Dhabi om 14 dage.

I paddocken her på Interlagos fortsatte rygterne om, at Ferrari stadig presser på for at få Antonio Giovinazzi ind i Haas-teamet. Den unge italiener kørte igen i denne weekend Magnussens bil i den ene fredagstræning, og hvis Marcus Ericsson fortsætter i Sauber-teamet, ligner Haas Ferraris eneste mulighed, hvis man vil sikre Giovinazzi en fast plads i 2018-feltet.

Teamchef Guenther Steiner har flere gange slået fast over for mig, at Haas fortsætter med Magnussen og Grosjean i 2018. Han er en af de få Formel 1-chefer, jeg stoler 100 procent på, men i sidste ende er det ikke ham, men teamejer Gene Haas, der bestemmer, hvem der kører i 2018. Heldigvis vil den amerikanske multimillionær også forsætte med sine nuværende kørere, og så burde 'sagen' egentlig være afsluttet.

Kevin Magnussen udgår efter sammenstød på Interlagos. Photo: Grand Prix Photo
Kevin Magnussen udgår efter sammenstød på Interlagos. Photo: Grand Prix Photo
Vis mere

Bortset fra at Ferrari er vant til at få sin vilje. Formel 1-historien er fuld af eksempler på, hvordan 'Den stejlende hingst' som regel får det, som man vil have det. Som det ældste og mest prestigefyldte team med den suverænt største fan-base indtager Ferrari en særstilling, som man skamløst udnytter. For eksempel har Ferrari vetoret over for tekniske reglements-ændringer. Hvis man i Maranello mener, at et nyt reglement fra bilsportsforbundet FIA vil skade teamet (eller hjælpe konkurrenterne!), kan man blokere for det. Ingen andre teams har tilnærmelsesvis samme magt, og derfor er det en rigtig dårlig idé at komme på kant med italienerne.

Foto: Fernando Bizerra Jr
Vis mere

Jeg siger ikke, at Haas er ved at blive uvenner med Ferrari, der er en afgørende faktor i amerikanernes business-plan. Slet ikke. Men jeg ser tegn på, at Sauber-teamet, der næste år kører med samme Ferrari-motorer som Haas, er ved at udvikle sig til Maranellos foretrukne Formel 1-partner. Hos Sauber har man beredvilligt gjort plads til en Ferrari-junior - Charles Leclerc - og med Haas' 'alt optaget'-melding overvejer man nu også at droppe Marcus Ericsson til fordel for Giovinazzi.

Hvis man hos Sauber får alt det, som Haas ikke kan eller vil tilbyde, vil det uvægerligt komme til at indvirke på Ferraris forhold til sine to motor-kunder.

Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) at the 2017 Brazilian Grand Prix in Interlagos, Sao Paulo November 12, 2017. . Photo: Grand Prix Photo
Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) at the 2017 Brazilian Grand Prix in Interlagos, Sao Paulo November 12, 2017. . Photo: Grand Prix Photo Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Saubers nye 2018-motorer vil rykke teamet tættere på Haas næste år. Og de varme følelser mellem det schweiziske team og Ferrari kan også på andre områder komme til at spille en rolle i den tætte kamp i den nedre del af midterfeltet.

Heldigvis har Haas et effektivt modtræk: Uanset hvem der kører for Sauber i 2018, vil Kevin Magnussen/Romain Grosjean være et stærkere line-up.