KOMMENTAR

I løbet af foråret troede jeg egentlig, at Kevin Magnussen allerede havde fået sin Haas-teamkammerat Romain Grosjean under kontrol. Han lå foran franskmanden i VM, han havde scoret teamets bedste 2017-resultat, han var hurtigere i kvalifikationerne og han var bedre i løbene.

Det var vildt imponerende, at danskeren - med kun halvt så meget Formel 1-erfaring, og som ny mand i Haas-teamet - skulle bruge mindre end et halvt år på at sætte franskmanden på plads.

Men nu er billedet vendt. I de sidste fire løb har Grosjean som regel været hurtigste Haas-kører. Han har vundet kvalifikationsduellen mod Magnussen fire gange i træk (og den samlede stilling er nu 8-4 til Grosjean), og han har inden Italiens grandprix 24 VM-point mod danskerens 11.

Men hvorfor er det så gået sådan?

Jeg tror, det i høj grad handler om selvtillid. Grosjean virkede i foråret rystet over Magnussens rå fart. Han begik mange fejl, og hans frustrationer blev forøget af hans manglende føling med Haas-racerens Brembo-bremser. Omvendt var Magnussen flyvende. Han havde hurtigt fundet sig til rette i Haas-teamet, der passer langt bedre til hans natur end både McLaren og Renault. Begejstringen over de nye omgivelser blev taget med på banen, hvor han med mild overbærenhed hørte på teamkammeratens bremse-brokkeri.

Men det lykkedes Grosjean at bryde tilbage, og nu er det franskmanden, der oser af selvtillid. Det er imponerende som Grosjean fik vendt situationen, men han har også været hjulpet godt på vej af et par faktorer, som hverken han eller Magnussen har haft direkte indflydelse på.

For det første har Kevin Magnussen i to af de seneste tre løb været hæmmet af at skulle afgive sin bil til Ferraris reservekører Antonio Giovinazzi i fredagens FP1-træninger. Det har kostet vigtig forberedelsestid, og helt galt gik det i Ungarn, hvor Giovinazzi smadrede bilen, så den heller ikke var klar til Magnussen i FP2-træningen.

Desværre for danskeren fortsætter Giovinazzi sine fredags-indsatser i Magnussens bil i denne weekend i Monza og ved yderligere tre løb i resten af sæsonen, mens Grojean skulle kan afgive sin bil til italieneren én gang (i Mexico).

For det andet har to af de tre seneste baner (Silverstone og Spa) ikke stillet de store krav til bremserne. Nedbremsningerne – i hvert fald med de nuværende Haas-bremser - er stadig et af Grosjeans svage punkter. Derfor er jeg spændt på at se, hvordan han klarer sig i forhold til Magnussen på Monza og i det næste løb på gadebanen i Singapore, der begge er blandt de hårdeste i sæsonen for bremserne.

Heldigvis har Kevin Magnussen ikke ladet så påvirke unødigt af Grosjeans fremgang. Officielt glæder han sig over franskmandens fremgang og de mange VM-point, han i de seneste uger har kørt hjem til teamet.

Og selv om Grosjean har været hurtigere end Magnussen i de seneste løb, har forskellen været minimal. Det var som sagt vildt flot, at Magnussen i foråret var hurtigere end Grosjean – og det er stadig rimeligt flot, at han nu kun er marginalt langsommere end den erfarne franskmand.

Men Kevin Magnussen ved selvfølgelig godt, at teamkammeraten er din ’bedste fjende’ i Formel 1 - ham, du skal slå så ofte som muligt.

Husk at du i denne weekend kan følge Formel 1-begivenhederne fra Monza live her på BT.dk, træning, kvalifikation og løb. Der er også mulighed for at chatte med Peter Nygaard.