FORMEL 1 ÜBER-BOSS Chase Carey er på vej til København, hvor han i morgen skal mødes med folkene bag et dansk grandprix i 2020, Helge Sander og Lars Seier Christensen. Carey skal også besøge erhvervsminister Brian Mikkel og overborgmester Frank Jensen, og han skal besøge Børsen, hvor løbet kan få hovedkvarter.

Chase Carey er udnævnt til Formel 1-chef af det amerikanske selskab Liberty Media, der overtog de kommercielle rettigheder til sporten sidste år. Indtil da var det investeringsfonden CVC, der med Bernie Ecclestone i spidsen styrede Formel 1.

Under Bernie Ecclestone var det checkens størrelse, der afgjorde, hvor der blev kørt Formel 1. Derfor besøgte vi i en årrække lande, hvor regeringer og bystyrer med rette mente, F1 havde en enorm branding-værdi, men hvor den lokale interesse var omtrent ikke-eksisterende.

Ecclestones moneymakers i for eksempel Indien, Korea og Tyrkiet er for længst forsvundet fra Formel 1-kalenderen, for med tomme tribuner bliver branding-værdien trods alt for kostbar.

Under Carey og co. er det nu ikke kun penge, der afgør, hvor Kevin Magnussen og co. kører. Nu leder man efter nye grandprix-destinationer, der kan udvikle sporten, og hvor der er lokal interesse nok til at fylde tribunerne - og dermed gøre løbet til en økonomisk succes for alle implicerede.

CAREY OG DEN nye Formel 1-ledelse vil København. Man nævner vores hovedstad i samme åndedrag som New York og London, og det understreger det image, København har ude i verden. I jantelovens hjemland tror man det næppe, men Wonderful Copenhagen er i udlandets øjne i samme liga som The Big Apple og Swinging London.

Også på et andet område har F1 fået øjnene op for mulighederne i Danmark. Da man i sidste uge præsenterede seertallene for 2017, var vores lille land i top-20, og Danmark blev specifikt fremhævet som et af de lande med størst seerfremgang (14,1 procent i forhold til 2016).

Det betyder alt sammen, at Careys krav til arrangørerne i København vil være langt mere spiseligt, end det beløb Ecclestone havde krævet for bare et par år siden. Og det er til forhandling: Jeg ved, at andre af de lande, der i F1-ledelsen anses som signature destinations, allerede har sikret sig rimeligere vilkår end under Ecclestone.

ALLIGEVEL SKAL DER offentlige penge på bordet, inden Danmarks Grand Prix bliver en realitet.

Alle andre grandprixer får på en eller anden måde offentlig støtte. Ikke fordi regeringer eller borgmestre er vilde med Formel 1 - men fordi man kan se, hvor meget et grandprix betyder for det lokale erhvervsliv, turistindustrien og landets og byens image.

Andre store kulturbegivenheder i København får jo også offentlig støtte, men denne gang er der langt bedre udsigt til gevinst end sidst, København arrangerede et grandprix (noget Eurovision-halløj, der vist stak helt af ) ET DANSK GRANDPRIX i Formel 1 i 2020 vil i første omgang kræve en offentlig investering. Men jeg tror, at hovedparten og måske hele den offentlige investering vil komme tilbage igen fra de titusindvis af racer-turister, Formel 1 vil trække til Danmark.

Jeg ved for eksempel, at hoteller langs den projekterede bane allerede har lukket for reservationer i de potentielle grandprix-weekender, så her er man i hvert fald klar til at få en del af F1-kagen - og det vil naturligvis skabe moms-og skatteindtægter.

Et dansk Formel 1-grandprix kan i bedste fald blive en god forretning for stat og kommune.

Og i værste fald sikre uvurderlig branding for en relativt lille investering.