KOMMENTAR

Det er en rigtig god nyhed, at Noah Watt sandsynligvis skal køre for Jan Magnussens nye Formel 4-team. 14-årige Noah har med flotte, internationale gokart-resultater understreget, at han har talentet til en stor karriere, og Formel 4 er det helt rigtige sted at indlede rejsen mod Formel 1.

Kevin Magnussen har efter alt at dømme mange gode Formel 1-sæsoner foran sig, men hvis Danmark ligesom Finland skal have én (eller flere!) permanente pladser i Formel 1-feltet, skal arvefølgen på plads hurtigst muligt.

Marco Sørensen lignede længe en potentiel Formel 1-kollega til Kevin Magnussen, men satser nu på GT-racing, og herfra er der ingen vej videre til Formel 1. Derfor er det den nye generation med Noah Watt og hans kommende Formel 4-kollegaer, Nicklas Nielsen (20 år) og Christian Lundgaard (15 år), der skal satses på.

Men Noah Watt og co. må ikke være i tvivl om, at rejsen mod Formel 1 bliver lang og besværlig. Mens Nicklas Nielsen og Christian Lundgaard allerede har deres kommende Formel 4-sæson på plads i henholdsvis det tyske og det nordeuropæiske mesterskab, skal Noah Watt og far Jason først finde 2017-budgettet.

Med Noahs talent og Jasons talegaver burde det være muligt at finde pengene, men så begynder rejsen først for alvor. Og første stop skal være en junior-kontrakt med et af de førende Formel 1-team.

Alle succesrige Formel 1-debutanter i de seneste år har en fortid som juniorkører/ lærling. Årets halv- og hel-debutanter, Stoffel Vandoorne, Lance Stroll og Esteban Ocon, kommer fra henholdsvis McLarens, Williams' (og Ferraris) og Mercedes' 'ungdomsskoler'.

Før dem kom Kevin Magnussen fra McLarens Young Driver-program, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz Jr, Daniil Kvyat og Max Verstappen voksede op under Red Bulls vinger, og Lewis Hamilton blev McLaren-junior allerede som 13-årig.

Historien viser, at rejsen til Formel 1 i dag går via et ungdomsprogram hos et bestående team. Derfor skal Watt, Nielsen og Lundgaard hurtigst muligt have kontakt med et Formel 1-team, der i de kommende år kan færdiguddanne dem.

De kommer ikke i nærheden af at køre en Formel 1-racer i de næste tre-fire år, men med et Formel 1-team i baghånden kan de få indsigt i alle de andre discipliner, der skaber en grandprix-vinder: Fysisk og mental træning, ernæring, PR-arbejde, karriereplanlægning og på et tidspunkt også simulator-'kørsel.'

Som Formel 1-junior skal man være klar over, at man let kan blive offer for den brug-og-smid-væk-mentalitet, der præger alle Formel 1-teams. De store hold har typisk en håndfuld unge kørere, der uddannes sideløbende. Den mindste fejl i opførsel, lærevillighed eller resultater kan betyde, at man bliver droppet.

Der er de sidste 10 år rigtig mange unge talenter, der har været tilknyttet junior-programmerne hos Red Bull, Ferrari, McLaren og Renault uden at få Formel 1-drømmen opfyldt - og som i dag må hutle sig igennem i betydningsløse mesterskaber eller helt har opgivet racing.

Derfor: God rejse, Noah, Nicklas og Christian! Det bliver hårdt, udfordrende og uhyre lærerigt. Men én af jer - og helst alle tre! - skal komme igennem nåleøjet og gøre Kevin Magnussen selskab i Formel 1.