Det var reelt en dansk 'mission impossible', som Kevin Magnussen var på i Holland. Selv et ihærdigt forsøg på at agere wingman endte som spildt arbejde.
Lando Norris og McLaren fortsatte den opadgående formkurve med en sejr, der sender briten tættere på Max Verstappen i VM-kampen. Her får du B.T.s dom over Kevin Magnussens præstation i Holland:
Det kunne være blevet til så meget mere, men et teknisk problem i Kevin Magnussens motorenhed efter kvalifikationen betød, at Haas var nødsaget til at skifte den, hvorfor danskeren skulle starte løbet fra pitten. Det ødelagde reelt alle chancer for et brugbart resultat.
Men Magnussen og Haas gjorde, hvad de kunne. Som de eneste på hårde dæk gamblede danskeren med strategien fra start. Den fordel, det skulle have medført mod slutningen, gik fløjten, da Magnussen sad fast bag Tsunoda og Sargeant.
En mindre afkørsel kostede tid men næppe point.
Hülkenberg viste igen holdets sande potentiale, og uden motorskiftet kunne Magnussen have fulgt ham til dørs i pointkampen. Det er bare sort uheld, at sådan en defekt rammer danskerens racer.
Det lignede en situation fra myldretiden på E45 eller Køge Bugt-motorvejen!
Kevin Magnussen gjorde – endnu en gang(!) – et fortrinligt arbejde og forsvarede sig mod de konkurrenter, som holdkammeraten Nico Hülkenberg kæmpede mod. Med danskerens hjælp øgede tyskeren sit forspring.
Men til sidst måtte Magnussen kapitulere.
Og så gik ikke bare én eller to eller tre men hele FIRE konkurrenter forbi ham på én gang – til både højre og venstre – og Magnussen måtte næsten sætte katastrofeblinket til. Det endte endda som spildt arbejde, da Hülkenberg faldt ned på 11.-pladsen.
Aaarrghh!
Magnussen var hurtig på de første par omgange trods sin start fra pitlane på hårde dæk – som den eneste. Han fik lynhurtigt fanget både Zhou Guanyu, der let blev passeret, og Logan Sargeant. Han var på en klar mission om at rykke frem i feltet.
Men angrebsforsøget på amerikaneren gik helt galt. Magnussen forbremsede sig ind i sving et, og så måtte han en tur ud i gruset.
Desværre havde han glemt både picnictæppe, saftevand og Stroopwafels. Det kostede dyrt – i omegnen af seks sekunder!
Nedtællingen er begyndt. Der er kun ni løb tilbage, så det er alvor, det her.
Spørgsmålet er, om det bliver én lang Tour de Farvel, eller om Kevin Magnussen med et sidste eminent vikinge-race eller tre imod alle odds skal sikre sig et nyt sæde i Formel 1 i 2025. Som en kat med ni liv.
Men lad os være ærlige. Det er næppe præstationerne i de sidste ni løb, der afgør, om Magnussen får ét af de resterende sæder, hvoraf kun Saubers virker som en realistisk mulighed. F1-bosserne kender danskeren og hans kvaliteter. De ved, hvad man får. Det ændrer et flot resultat dette efterår ikke på.
Uanset hvad, så er der kun én ting at gøre. Det gælder både danskeren selv og alle de danske fans hjemme i stuerne. Nyd det. Nyd det, så længe det varer, for om lidt er det – med al sandsynlighed – slut. Og sikke en fornøjelse det har været.
1. Lando Norris (McLaren)
2. Max Verstappen (Red Bull)
3. Charles Leclerc (Ferrari)
4. Oscar Piastri (McLaren)
5. Carlos Sainz Jr. (Ferrari)
6. Sergio Pérez (Red Bull)
7. George Russell (Mercedes)
8. Lewis Hamilton (Mercedes)
9. Pierre Gasly (Alpine)
10. Fernando Alonso (Aston Martin)
---
11. Nico Hülkenberg (Haas)
18. Kevin Magnussen (Haas)