KOMMENTAR

Efter ni måneder, 240 dage, 21 lande og mere end 21.300 omgange (tak til FIA´s statistik-nørder!) slutter Formel 1-sæsonen 2018 på søndag på Yas Marina-banen udenfor Abu Dhabi.

For Kevin Magnussen og Haas-teamet har det været en sæson med flere op- og nedture end Tivolis rutsjebane, og jeg er spændt på om sæsonen slutter med en succes-oplevelse eller en flad fornemmelse.

Det er ikke så afgørende om Magnussen bliver nummer otte, ni eller ti i VM (han når i alle tilfælde næppe Nico Hülkenberg, der med syvendepladsen synes sikker på ’B-VM’), men det er vigtigt, om han kører frustreret eller fornøjet ind i vinterpausen.

Dæk-udbuddet i Abu Dhabi - supersoft, ultrasoft og hypersoft – tyder ikke umiddelbart på en stor Haas-weekend.

Samme udvalg havde man i Monaco, Canada og Mexico, der var tre af Haas’ svageste 2018-weekender.

Men fordi de bløde dæk ikke fungerede specielt godt for Magnussen og co i Monaco, Canada og Mexico, betyder det ikke, det samme vil være tilfældet i Abu Dhabi.

Her er ’dæk-lotteriet’ mere uforudsigeligt end på næsten alle andre baner, for med de fleste træninger i dagslys (hvilket giver høje asfalt-temperaturer), en kvalifikation efter mørkets frembrud (cirka 15 grader køligere asfalt) og et løb, der starter i skumringen og kører ind i natten, er det uhyre vanskeligt at ’ramme rigtigt’ med dækkene.

Inden sæsonfinalen er stillingen i Haas-teamets interne kvalifikations-duel mellem Kevin Magnussen og Romain Grosjean 10-10. Den hurtigste Haas-kører i kvalifikationen på lørdag vinder altså duellen, som inden sommerferien lignede en walk-over for Magnussen, der førte 9-3.

Magnussen fortalte mig i Brasilien i sidste uge, at han ikke lægger særligt vægt på kvalifikations-duellen, og at det mest er noget, medierne går op i. Det har han muligvis ret i, men i alle tilfælde vil vi i de kommende dage og uger se masser at sæson-tilbageblik, kører-vurderinger og top-10 lister, der blandt andet bygger på kvalifikations-duellerne.

Alene derfor er det vigtigt, at Magnussen på lørdag afgør kvalifikations-duellen til sin fordel. Dermed understreger han, at han har været Haas´ stærkeste 2018-kort – det er jo også det billede, de to Haas-køreres VM-point tegner.

Men et knebent nederlag til Grosjean – specielt efter det stærke forår og den solide føring inden sommerferien – vil åbne op for teorier om, at de to Haas-kørere egentlig har været meget jævnbyrdige i 2018.

  • At Magnussen nok scorede flest point, men at Grosjean vandt kvalifikations-duellen.
  • At franskmanden scorede teamets bedste løbs-resultat (fjerdepladsen i Østrig).
  • Og at han udkvalificerede Magnussen i 8-1 i sæsonens ni sidste løb.

Det vil efter min mening være en forkert konklusion, men jeg kan omvendt sagtens forstå, at udenlandske kollegaer, der ikke har fulgt Haas på nærmeste hold, vil nå frem til at Magnussen og Grosjean har været ganske lige i 2018.

Det vil være synd. For Magnussen er Haas´ bedste kører i 2018. Og han kan slå det helt fast ved at banke Grosjean i kvalifikationen på lørdag.