Der er dem, der mener, at Formel 1 er blevet 'kedeligt' – at der er for få overhalinger. Det kan blive tilfældet i søndagens Aserbajdsjans Grand Prix på den smalle gadebane i Baku.

Omvendt kan det også blive et brag af et løb med masser af spænding og dramatik – sådan er Formel 1. Og sådan skal Formel 1 være.

Men for lige at få det historiske perspektiv på plads: Der er ikke færre overhalinger i moderne Formel 1, end der var i de 'gode gamle dage' (hvornår de så end var). Tværtimod.

Men i dag er kravene til 'underholdning' bare øget.

Det samme gælder også i alle andre motorsportsklasser. Og i mange af dem er man gået radikalt til værks. I Le Mans og sportsvogns-racing justerer man reglerne fra løb til løb for at gøre de forskellige bilmærker jævnbyrdige. Reelt straffer man de mærker, der bygger en rigtig god bil inden for det reglement, der gælder ved sæsonstarten.

De bliver nemlig i jævnbyrdighedens og underholdningens hellige navn hæmmet, så andre mærker også kan vinde. På den baggrund kan jeg godt forstå, at bilfabrikkerne i disse år kun fatter begrænset og som regel kortvarig interesse for sportsvogns-racing.

Hvorfor ofre milliarder på at bygge den optimale bil – for så at blive overhalet indenom af fabrikker, der ikke har gjort hjemmearbejdet lige så godt?

Det svarer til, at FC Barcelona møder op til La Liga-premieren i bedre form end alle andre – og så får besked på, at de derfor kun må spille med 10 mand.

Kevin Magnussen i Baku i Aserbajdsjan. 
Kevin Magnussen i Baku i Aserbajdsjan.  Foto: ANTON VAGANOV
Vis mere

I Formel E, den nye klasse for elektriske biler, stemmer fans på internettet om, hvilke fem kørere der mod slutningen af løbet får ekstra motorkraft i en kort periode.

For at blive i fodbold-analogien: Fans bestemmer via internettet, hvilke fem hold der i Champions League må sende en ekstra mand på banen i de sidste fem minutter.

Om det er sportsligt korrekt? Døm selv.

I Formel 1 forsøger man i denne sæson at øge underholdningen (og overhalingerne) med en simplere aerodynamik. Hvis man havde gjort som i for eksempel Le Mans og Formel E, havde man vel valgt kun at hæmme Mercedes' og Ferraris aerodynamik.

Kevin Magnussen med sin nye hjelm til minde om Anders Holch Povlsens tre afdøde børn.
Kevin Magnussen med sin nye hjelm til minde om Anders Holch Povlsens tre afdøde børn. Foto: MAXIM SHEMETOV
Vis mere

Men sådan er Formel 1 – heldigvis! – ikke. Alle team stiller op under præcis samme reglement.

Problemet i Formel 1 har været, at aerodynamikken kun fungerer optimalt, når bilen kører alene – altså i helt 'rene' luftstrømme, der sikrer optimal downforce (vejgreb, red.).

Det sker ved hjælp af avancerede vinger og andre aerodynamiske hjælpemidler, der skaber så mange turbulenser (urene luftstrømme, red.) for de efterfølgende biler, at de mangler downforce. Og med mindre downforce end bilen foran er det selvfølgelig svært at overhale.

Man forsøger i år at løse problemet med nye regler for udformningen af de aerodynamiske hjælpemidler. De er kort sagt blevet langt simplere end sidste år, og det hjælper på to fronter. De skaber færre turbulenser – og de er ikke så afhængige af 'rene' luftstrømme.

Kevin Magnussen er glad for de nye regler og siger, at man kan køre tættere på konkurrenterne end sidste år.

Andre er mere forbeholdne. Vi må nok vente endnu et par løb, inden den endelige dom over 2019-reglementet kan afsiges.

I alle tilfælde: Det kan godt være, Formel 1 ikke er så 'underholdende' som ønsket. Men det er i det mindste det, jeg vil kalde ægte sport.

Peter Nygaard er B.T.'s Formel 1-korrespondent.