Hvornår annoncerer Haas deres lineup for 2019?

Jeg har aldrig for alvor været i tvivl om, at Kevin Magnussen fortsætter, og jeg er i de seneste uger blevet mere og mere overbevist om, at Romain Grosjean også bliver i den anden side af Haas-garagen.

Men hvorfor får de så ikke bare papir på sagen?

Der kan være flere grunde. Haas har jo som bekendt en option på Magnussen for 2019. Optionen er en del af den nuværende kontrakt, der blev indgået i slutningen af 2016. Den betyder, at Haas kan kræve, at Magnussen fortsætter i 2019.

Og for lige at undgå misforståelser: Optionen er på Haas' side – det er dem, der kan aktivere den. Magnussen kan ikke bruge optionen til at kræve, at han skal fortsætte.

Hvis Haas aktiverer optionen, er Magnussen bundet til teamet i 2019, men til gengæld en fri mand i 2020. Grunden, til at man alligevel snakker ny kontrak er, at man gerne vil knytte danskeren til teamet for længere tid. Og endelig kan man godt se det rimelige i, at Magnussen får en lønforhøjelse (det handler også om motivation).

Der er flere uger, til optionen udløber, og alene af den grund har Haas ikke travlt. Det spiller selvfølgelig også en rolle, at begge parter gerne vil fortsætte samarbejdet.

Man er i princippet enige, men man skal have de sidste detaljer på plads. Så længe det er tilfældet – og man i nødstilfælde kan aktivere optionen – er der ikke noget stress.

Kevin Magnussen får sig en snak med Haas-teamchefen, Günther Steiner (th.) Vis mere

Og så er Haas et lille team. De store fabrikshold har særlige juridiske afdelinger, der tager sig af kontrakter, men hos Haas er det de folk, der er til racerløb hver anden uge, der også skal forhandle nye aftaler på plads.

Samtidig er Formel 1 en kynisk verden, og selv om Günther Steiner og Gene Haas er et par flinke fyre, er de også klar over, at hverken Magnussen eller Grosjean har seriøse alternativer for 2019.

Mens der aldrig for alvor har været tvivl om Magnussens fremtid, har der længe hængt et spørgsmålstegn over Grosjean. Og franskmanden virker til at være en kører, der trives under pres. I hvert fald har han i de seneste uger forbedret sine resultater markant.

I de sidste fire løb har han scoret 15 point mod Magnussens 10, og forskellen ville være endnu større, hvis franskmanden ikke var blevet diskvalificeret fra sjettepladsen (otte point) i Monza for 14 dage siden.

Vis mere

Med den form, Grosjean viser under pres, må det være fristende at lade hans 2019-aftale hænge så længe som muligt. Og det forsinker så også Magnussen, for Haas vil gerne annoncere begge deres kørere samtidigt.

Så hvorfor tøver Haas? Der kan som beskrevet ovenfor være mange grunde, og der er stadig detaljer, der skal på plads. Men jeg er ikke urolig; Kevin Magnussen kører også for Haas i 2019.