2017-sæsonen indbragte Kevin Magnussen 19 VM-point. Han fandt med Haas-Ferrari endelig et F1-team, hvor han følte sig hjemme. Han kørte lige op med sin dobbelt så erfarne teamkammerat hos Haas, Romain Grosjean. Han fik et ry som et af feltets hårdeste kørere. Og han syntes, Formel 1 var federe end nogensinde før.

»Generelt har det været en megasjov sæson,« siger han

»Der har været rigtig mange nærkampe, og jeg har bare nydt det. De nye biler er superfede at køre – meget federe end før. Og jeg har det sindssygt godt i teamet.«



2017-sæsonen indbragte Kevin Magnussen 19 VM-point. Han fandt med Haas-Ferrari endelig et F1-team, hvor han følte sig hjemme. Han kørte lige op med sin dobbelt så erfarne teamkammerat hos Haas, Romain Grosjean. Han fik et ry som et af feltets hårdeste kørere. Og han syntes, Formel 1 var federe end nogensinde før.

»Generelt har det været en megasjov sæson,« siger han

»Der har været rigtig mange nærkampe, og jeg har bare nydt det. De nye biler er superfede at køre – meget federe end før. Og jeg har det sindssygt godt i teamet.«

Haas er med cirka 200 medarbejdere det mindste team i Formel 1-feltet. Alle kender alle, organisationen er flad og kommandovejen ultrakort. Hvis Magnussen vil have ændret noget, går han til teamchef Guenther Steiner eller teamejer Gene Haas. De mange mellemledere, den enorme organisation og de mange PR- og sponsor-events, der prægede begge hans tidligere teams McLaren og Renault, findes simpelt hen ikke.

»Hos Haas handler det kun om race, og det passer med godt. For mig er det bare nemmere at være i en virksomhed, hvor alle dem der arbejder der, er ’håndværkere’. Og ikke ’kontor-nussere’. Hvis vi skal blive i det billede: Min baggrund er mere ’håndværkere’ end ’kontor-nussere’. Det er mere den type mennesker, jeg er vant til at omgive mig med«, siger han.

Foto: EVARISTO SA
Vis mere

Haas´ 2017-model var en ’elevator-racer’. Nogle weekender var den fjerdebedst i feltet, kun overgået af topholdene Mercedes, Ferrari og Red Bull. Men andre weekender var den langsomst af alle, og henviste Magnussen og Grosjean til de bagerste startrækker.

»Det overraskede mig, at der var så store udsving i bilens præstationer,« siger Magnussen.

»At den både kunne være best-of the-rest og allersidst. Det er sjældent, man ser det – at en bil, i sine bedste weekender kan kæmpe med om femtepladsen, og i sine dårligste weekends er allersidst. Jeg tror det skyldtes, at vi havde en bil, med rigtig meget potentiale, og som når den peakede, var rigtigt, rigtigt god. Men det var svært, at få den til at fungere, for alle parametre – vejr, temperatur, bane, dæk, opsætning, køling, bremsning og en masse andre ting – skulle spille sammen. Der var så mange faktorer, der var svære at få til at passe sammen uden at det kostede performance. Men når det hele spillede, var vi fjerdebedste team.«

Det er bemærkelsesværdigt, at Magnussens bedste resultater – syvendepladsen i Azerbaijan og og ottendepladsen i Mexico – kom i weekender, hvor Haas-raceren reelt ikke var konkurrencedygtig. I begge løb kvalificerede Haas-kørerne sig bagerst i feltet og i begge løb trillede Grosjean formålsløst rundt omkring sidstepladsen, mens Magnussen scorede uventede VM-point.

»Det handler om, at jeg ikke giver op, når det går dårligt. Jeg føler altid, at jeg kan gøre et eller andet – at jeg har noget at vinde. Lige meget hvor dårligt det ser ud, er jeg rent mentalt altid ’på’,« forklarer han.

»Min bedste enkelt-oplevelse i 2017 var nok løbet i Azerbaijan – simpelt hen fordi det var årets bedste resultat. Det var en kæmpe forløsning at blive nummer syv i en weekend, hvor vi ellers var skidt kørende.«

Foto: WALLACE WOON
Vis mere

I den samlede VM-stilling sikrede Kevin Magnussens 19 VM-point ham 14.-pladsen. Grosjean blev nummer 13 med 28 point. I forhold til hvor tæt Haas-kørerne lå i de enkelte kvalifikationer og løb, er det en markant forskel.

»Men det skyldes, at 2017 på nogle måder har været den mest uheldige sæson, jeg nogensinde har haft,” forklarer Magnussen.«

»Jeg føler, at der var meget potentiale, der ikke blev opfyldt. Og det skyldtes både fejl jeg lavede, men i endnu højere grad ting, jeg ikke havde indflydelse på – punkteringer og den slags. Altså fejl på bilen – og ofte, når bilen var allermest konkurrencedygtig. Som for eksempel i Østrig, hvor jeg havde potentiale til top-fem placering indtil bilen gik i stykker. Så det kunne have været en del bedre med hensyn til point, men overordnet set har det stadig været en god sæson,« insisterer han.

Ude i verden er Kevin Magnussens 2017-sæson blevet vurderet meget forskelligt. Det engelske dagblad The Guardian placerede ham på en 17.-plads blandt feltets 20 faste kørere. Kun Daniil Kvyat og Jolyon Palmer, der begge blev fyret sidst på sæsonen, og svenske Marcus Ericsson, blev placeret under danskeren. En website udnævnte ham til ’Årets skurk’. Og det ansete engelske ugeblad Autosport placerede ham langt foran Grosjean i deres bedømmelse af 2017-feltet.

Men hvis der er journalister og eksperter, der ikke er imponerede af Magnussen, er der også journalister og eksperter, der ikke imponerer danskeren.

»Altså: De må da gerne kommer med deres vurderinger og give deres karakterer! Men der er en masse journalister, der ikke er så…gode til at vurdere os. Flertallet ved i virkeligheden nok ikke, hvad de snakker om. Jeg tager de få journalister og eksperter alvorligt, der virkelig har styr på tingene og kender sporten rigtig godt. De kan komme med en ret præcis vurdering,« siger han.

»Men selv for eksperter, et det svært at vurdere kørerne. Selv for teamsene er det svært! Vi kører i forskelligt materiel, og det er altså svært at se god ud i en dårlig bil. Og selvom du gør det godt – hvis du er en stabil hurtig kører, der får det optimale ud af din bil – er det stadig svært. Hvis du slår din teamkammerat hver eneste gang, så bliver det måske bare vendt til, at teamkammeraten er for dårlig. Så det er ikke engang dig, der gør det godt hver eneste gang, der får credit – så er det i stedet din teamkammerat, der bliver kritiseret.«

Foto: FRANCK ROBICHON
Vis mere

Det ’bad-boy image’ en række konkurrenter i løbet af sæsonen prøvede at klistre på ham, bekymrer ikke Kevin Magnussen.

»Nej -det påvirker mig ikke. Overhovedet! Jeg kører ikke Formel 1 for at få venner i feltet. Det er tydeligt, at der har været kørere, der i løbet af sæsonen har været utilfreds med mig. Men det betyder ikke så meget, når jeg ikke har fået en straf,« siger han. »Så må det betyde, at jeg ikke er så slem.«

Når kørerne inden løbene mødes til den traditionelle parade, hvor de præsenteres for tilskuerne, er det et tydeligt mønster. Lewis Hamilton står altid for sig selv, som regel iført høretelefoner og musik, der lægger afstand til resten af verden. Magnussen følger ofte Hamiltons eksempel, mens de fleste andre kørere står og småsnakker i større eller mindre grupper.

»Jeg har aldrig været typen, der snakkede særligt meget med de andre,« siger Magnussen.

»Jeg ved godt, at for eksempel Fernando Alonso og Carlos Sainz Jr altid står og sludrer, men de har også kendt hinanden lige siden Sainz blev født. Jeg kan bare ikke lide, at have et særligt forhold til de andre kørere. Det føles…upassende. En time senere skal jo give mig 100 procent imod dem under løbet. Det er mit job at være hårde mod dem ude på banen. Hvis jeg blev gode venner med nogen af de andre kørere, ville det føles akavet at køre race mod dem. Jeg ville hade det, hvis en af mine kammerater hjemme fra Roskilde begyndte at køre Formel 1,« forklarer han.

»Ude på banen synes også jeg også jeg kan se, at dem der er kammerater kører pænere mod hinanden. Det kommer du aldrig til at se mig gøre.«