Andy Vestergård fik sig noget af et chok, da MobilePay lancerede prisstigninger i august. Det bød på noget af en ekstraregning.
Men hvad der allerede dengang virkede som en uretfærdig prisstigning, er nu, ifølge Andy Vestergaard, blevet en endnu større uretfærdighed. Det er nemlig kommet frem, at flere MobilePay-kunder slipper med halv pris.
Andy Vestergård driver virksomheden Duckshouse Mac Service, hvor han reparerer Mac-computere.
Han plejede at betale et gebyr på 75 øre hver gang en kunde betalte med MobilePay. Den pris ændrede MobilePay til 0,99 procent af den samlede transaktion, hvilket betød en prisstigning på op til 3.900 procent pr. transaktion for Andy Vestergård.
B.T. har været i kontakt med en fynsk frisør, som slipper med et transaktionsgebyr på 0,49 procent. Hun betaler derfor kun halv pris.
Hun ønsker ikke at stå frem, men B.T. har set dokumentation for prisnedsættelsen. Desuden fortæller hun, at flere bekendte frisører har samme aftale.
Til spørgsmålet om, hvorfor nogle virksomheder slipper med halv pris, svarer MobilePay, at det handler om kunder, som står til en stor ekstraregning med de nye satser.
»Det vil typisk være kunder med høje stykpriser, og en relativt stor årlig MobilePay-betalt omsætning,« siger Peter Kjærgaard, pressekontakt hos MobilePay i Danmark.
Den forklaring undrer Andy Vestergård.
Han mener nemlig, at falder ned i lige netop den kategori.
»95 procent af mine kunder betaler med MobilePay, og de betaler mellem 1.500 og 10.000 kroner hver gang. Tager de fleste frisører ikke mellem 400 og 700 kroner pr. Kunde?« siger han og fortsætter:
»Jeg kunne da også godt tænke mig halv pris, men der er måske regionale forskelle.«
Selvom prisstigningen gør ondt i økonomien, er det især den manglende forklaring på prisforskellen, Andy Vestergård undrer sig over.
Peter Kjærgaard afviser, at geografi skulle have betydning for prisen.
Han fortæller også, at man som kunde ikke direkte kan klage over prisen, men at MobilePay er åbne for samtalen.
»Mange kunder har ringet ind, og så kigger vi selvfølgelig på det. Jeg siger ikke, at der ikke kan være sket en fejl, men det vil være sjældent.«
Den vej prøvede Andy Vestergård, men det var ikke just en åben dialog, der mødte ham.
»Jeg prøvede at skrive til dem, men fik bare at vide, at jeg kunne skride. De sendte bare en guide til, hvordan jeg opsagde aftalen med dem.«
Den tone Kan Peter Kjærdgaard ikke genkende.
»Vi kunne ALDRIG finde på at sige til en kunde, at vedkommende bare kan skride. Vores kundeservicemedarbejdere er uddannet til at tale ordentligt til vores kunder,« siger han.
Brancheforeningen SMV har tidligere udtalt kritik af Mobilepays nye prismodel blandt andet med henvisning til manglende transparens.
Kan du forstå, at nogle kunder synes, det har karakter af et lotteri, når de ikke ved, hvorfor de betaler, det de gør?
»Det kan jeg på sin vis godt forstå, men vores praksis er helt normal og objektiv. Vi offentliggør bare ikke kriterierne af konkurrencemæssige årsager. Hvis to kunder sammenligner deres transaktioner, vil den, der har fået rabatten, typisk have en større årlig MobilePay-omsætning og en større stigning i den samlede årlige gebyrbetaling,« siger Peter Kjærgaard