En dansk virksomhedsejer fortæller, hvordan han i stigende grad oplever, at kunder truer og afpresser ham for at få et nedslag i prisen. Får de ikke det, skriver de en meget kritisk anmeldelse på Trustpilot.

Historien kommer, efter B.T. i sidste uge kunne fortælle, hvordan virksomheder betaler kunder penge for at fjerne kritiske anmeldelser.

Men der er også en anden side af historien.

»Vi oplever desværre, at det er blevet en stigende tendens. Jeg har flere nylige tilfælde, hvor kunden decideret truer med at hænge os ud, hvis jeg ikke giver dem et nedslag i prisen,« siger ejeren, der arbejder i byggebranchen.

Han ønsker at være anonym, da han ikke vil risikere at skade sin virksomhed ved at fortælle historien. B.T. kender mandens identitet og virksomheden.

Har du oplevet, at kunder truer med at lave en kritisk anmeldelse, hvis de ikke får et nedslag, så hører B.T. gerne fra dig. Skriv til journalist Daniel Nøjsen Fallah på danf@bt.dk.

I det seneste tilfælde havde en kunde tilbageholdt den sidste betaling på over 20.000 kroner.

»Og så truer han mig. Han forlanger et nedslag på den sidste betaling, og får han ikke det, så sletter han ikke den anmeldelse, han har lagt på Trustpilot,« siger han og uddyber:

»Og så kan vi som virksomhed have nok så ret i vores sag, men det hjælper ikke, hvis vi bliver lagt ud på nettet som et firma, der ikke kan levere.«

Derfor står ejeren ofte i et dilemma, hvor han har to muligheder: Enten står han fast på sine principper, eller også giver han efter.

I den pågældende sag vender han den med sine rådgivere, der kommer frem til, at det økonomisk vil være det smarteste at glemme det og komme videre. Så det gør han og giver kunden et nedslag på 18.000 kroner.

»Normalt er jeg meget principfast, men i hver situation må jeg også vurdere, om det er det værd,« fortæller han.

Dårlige anmeldelser er nemlig noget, der kan være enormt ødelæggende for et firma, har en ekspert i branding og kommunikation i sidste uge fortalt til B.T.

I nogle tilfælde har ejeren altså givet efter, mens han andre gange har stået fast på sine principper.

Men det har også sin pris.

Tidligere har han blandt andet haft en retssag kørende mod en kunde, der ikke ville betale.

Kunden havde her forsøgt igen og igen at få et nedslag på prisen og havde blandt andet lagt flere videoer på YouTube, hvor han kritiserede virksomheden.

Ejeren ville i denne sag ikke give sig og lagde sag an. Alligevel forsøger kunden til det sidste at få ham til at droppe sagen. Det fremgår af en e-mail-korrespondance, som B.T. har fået tilsendt.

I denne mail forsøger en kunde at få virksomhedsejeren til at droppe sagsanlæggelsen, efter kunden tidligere har forsøgt at få et nedslag i prisen.
I denne mail forsøger en kunde at få virksomhedsejeren til at droppe sagsanlæggelsen, efter kunden tidligere har forsøgt at få et nedslag i prisen.
Vis mere

Den sag er stadig ikke afsluttet, men skal for retten i april.

Men i mange tilfælde har det også sin pris, at ejeren står fast. Lige nu har han også en anden retssag kørende.

Og det er noget, der løber op i ekstreme summer.

»Det slider på ressourcerne. Vi har som virksomhed heller ikke hverken tid eller kræfter til at bruge et stort antal timer på en sag til 20.000 kroner og så tabe alt andet, der fungerer, på gulvet.«

I den pågældende sag er omkostningerne allerede løbet op i langt over 50.000 kroner. Havde han givet efter, var han sluppet med 25.000 kroner.

»Det er virkelig noget, der generer mig og går mig på, fordi vi ofte bliver nødt til at give efter over for kunden og glemme sagen, selvom vi har leveret et ordentligt stykke arbejde.«