Der er begyndt at ske ting og sager på flere af Circle K's tankstationer. Udvalget af mad er udvidet. Et område er lavet om til lounge med nye møbler, lamper og farver på væggene, hvor du kan sidde og spise som på en klassisk restaurant.

En total omlægning er i gang. Den skal forvandle Circle K fra tankstation til hovedsageligt at være spisested.

»Vi kalder konceptet 'foodvenience', og det er noget, vi tror rigtig meget på. Du kan sagtens kalde os et madsted, for det er det, vores nye koncept er,« siger Ann Kirstine Havsteen, market developement director i Circle K Danmark.

Circle K har 228 tankstationer på tværs af landet. Otte af dem er nu lavet om til madsteder.

Circle K er gået i gang med at omlægge stationerne, så der kommer mere fokus på mad.
Circle K er gået i gang med at omlægge stationerne, så der kommer mere fokus på mad. Foto: Circle K
Vis mere

Med tiden skal 'hele netværket' - de resterende 220 - følge trop. Når det er sket, bliver Circle K Danmarks største restaurantkæde.

»Vi går fra historisk set kun at handle om tankstationsdelen til at handle om mad,« siger Ann Kirstine Havsteen:

»Vi løfter omgivelserne for at signalere, at det faktisk er rigtig god mad, og at det er friskt og lækkert. Vi skal være et sted, hvor folk tænker, de kan gå ind og spise et godt måltid.«

Circle K's omlægning kommer i en periode, hvor tankstationer i Danmark har været presset af supermarkeders lange åbningstider, mens danskernes efterspørgsel på færdig mad er noget nær eksploderet.

Circle K kan blive Danmarks største kæde af spisesteder.
Circle K kan blive Danmarks største kæde af spisesteder.
Vis mere

»Man står nærmest og skal vælge mellem at lukke nogle tankstationer eller genopfinde konceptet,« siger Flemming Birch, ekspert i forbrugertendenser hos Birch og Birch:

»Det er spændende at se, om man kan indrette det så hyggeligt, at folk rent faktisk går i Circle K for at spise et måltid.«

Han mener, at Circle K's 228 stationer er en kæmpe fordel.

»Det giver mulighed for at åbne en landsdækkende kæde, som ikke var der i går. De steder, hvor der er stor trafik og mange mennesker, der giver det her rigtig god mening,« siger Flemming Birch.

Der er dog masser om buddet. Det seneste år har 7-Eleven lagt deres koncept om, så de hovedsageligt sælger færdigmad.

Samtidig er supermarkedernes udbud af færdigmad vokset, og selv bagerkæder som Lagkagehuset har indført loungeområder, hvor man kan sidde og spise pølsehorn og pizzaslice.

Circle K er klar over, at de bevæger sig ind på et marked med rigtig mange konkurrenter.

»Vi kigger mest på vores egne kunder, og de efterspørger mad af ordentlig og lødig kvalitet,« siger Ann Kirstine Havsteen:

Circle K sætter mere tryk på at sælge færdigmad.
Circle K sætter mere tryk på at sælge færdigmad. Foto: Circle K
Vis mere

»Men vi er da helt sikkert konkurrenter til 7-Eleven. Det samme gælder supermarkederne, Joe & The Juice, Lagkagehuset og McDonald’s. Vi har en bred palet af konkurrenter, og vi har fokus på at levere mad af meget høj kvalitet. Vi tror på vores koncept.«

Ifølge Flemming Birch bidrager Cicle K's strategi til en udvikling, der har taget fart det seneste årti.

»Der er sket en kæmpe forandring. I dag kan du få mad på hvert eneste hjørne, også uden for de store byer. For 10 år siden var du groft sagt henvist til pølsevognen,« siger Flemming Birch:

»På et eller andet tidspunkt vil der være alt for mange om buddet. Men intet tyder på, at vi er i nærheden af det punkt endnu.«