Mange danskere går i disse dage vantro rundt i deres lokale supermarkeder og oplever, at en liter mælk står til 12 kroner, en pakke hakkekød koster en halvtredser, og brødpriserne stiger uge for uge.

Men selvom priserne kan virke urealistisk høje, har de slet ikke ramt toppen. Langtfra.

Danmarks to største dagligvarekoncerner, Salling Group og Coop, siger det gerne ligeud: Der er mere på vej.

»Det er samme tendens, som vi har set hele året: Inflationen fortsætter op, og vi bliver ramt af højere omkostninger på råvarer og stigende priser fra leverandørerne. Vi er inde i en ond spiral,« siger Jacob Krogsgaard Nielsen, pressechef i Salling Group, der driver Netto, Føtex og Bilka:

»Der kommer flere prisstigninger, det kan vi ikke undgå. Ligesom resten af branchen må vi erkende, at vi ser ind i yderligere prisstigninger.«

Coop, som blandt andet driver Coop 365 Discount, Fakta, Brugsen, Kvickly og Irma, beretter også om konstant stigende omkostninger.

»Vi har ikke set de sidste prisstigninger i butikkerne endnu. Vi gør alt for at minimere det, og vi er selv hårdt ramt af det her. Vores indtjening er stærkt presset, og vi bliver hele tiden mødt med prisstigninger fra leverandører og stigende omkostninger til energi og transport,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør for Coop.

Er der ikke en grænse for, hvor meget priserne kan stige?

»Jeg kan ikke love kunderne, at det er slut med prisstigninger, og jeg kan ikke love kunderne, at der findes et loft,« siger Jens Juul Nielsen.

Heller ikke i Salling Group kan man pege på noget specifikt loft for prisniveauet.

»Lige nu er vi simpelthen ramt af markedskræfter, som vi ikke kan stå imod. Jeg kan ikke udstikke nogen garanti til kunderne,« lyder det fra Jacob Krogsgaard Nielsen.

Fødevarer var i april 2022 7,1 procent dyrere end i april 2021 i Danmark. Dermed oversteg prisstigningerne på fødevarer den samlede inflation, som lå på 6,7 procent i samme måned.