Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Tendensen er allerede blevet registreret i mange supermarkeder.

Danskernes indkøbsvaner har forandret sig i takt med de stigende priser, der i stor udstrækning har ramt varerne på kassebåndet.

Ifølge DR bekræfter både Salling Group, Rema 1000 og Dagrofa, at kunder i stigende udstrækning er begyndt at købe flere af koncernernes egne – billigere – mærker.

Det vil sige, at man i …:

  • … Føtex, Bilka og Netto (Salling Group) har mærket stigende køb af mærkerne 'Salling', 'Budget' og 'Øgo'.
  • … Rema 1000 ser 'Rema 1000'-mærket blive mere populært.
  • … Min Købmand, Let-Køb, Meny og Spar (Dagrofa) i stigende grad afsætter det økologiske mærke 'Grøn Balance'.

​Henrik Vinther Olesen, der er kommunikations- og CSR-ansvarlig i Salling Group, kalder det eksempelvis for »en bevægelse«.

Og det bliver også beskrevet, at kunderne er blevet mere prisbevidste, fordi krigen i Ukraine har fået priserne til at skyde i vejret.

Udviklingen er logisk, siger trendforsker Louise Byg Kongsholm.

»Langt de fleste danskere er ved at omprioritere deres forbrug helt ud i supermarkederne, hvor vi køber færre af de dyre varer, køber mere private label (supermarkedernes egne mærker, red.), skruer lidt ned for økologi og i det hele taget tænker os mere om,« siger hun.

Andre læser også